Suedia limitează utilizarea tabletelor la școală: „Acestea provoacă probleme de învățare

Data publicării:
Fotografie de la Gustavo Fring: Pexels
Fotografie de la Gustavo Fring: Pexels

La sfatul medicilor, Guvernul Suediei vrea să reducă timpul petrecut de studenți în fața ecranelor și să aducă manualele înapoi la clasă.



Cărți, timp de lectură liniștit și scris de mână: elevii suedezi au început noul an școlar fără tablete în sălile de clasă. Autoritățile au decis să revină la tradiționalele cărți, caiete și pixuri. Motivul? Tabletele ar provoca o scădere a capacității de învățare.

De fapt, revenirea la metode mai tradiționale este un răspuns adresat politicienilor și experților care s-au întrebat dacă abordarea hiperdigitalizată a educației a Suediei, inclusiv introducerea tabletelor chiar și în grădinițe, a dus la o scădere a competențelor de alfabetizare de bază.

Astfel, noul ministru suedez al Educației, Carlotta Edholm, își exprimase deja îndoielile într-un articol publicat în ziarul Expressen, în decembrie anul trecut, în care descria folosirea tehnologiei digitale în școlile suedeze drept un „experiment”. În același interviu ministrul și-a exprimat supărarea pentru „atitudine celor care cred că digitalizarea este pozitivă, indiferent de conținut”, ducând la eliminarea manualelor din școli, care, potrivit ei, au „avantaje pe care nicio tabletă nu le poate înlocui”.

„Există dovezi științifice clare că instrumentele digitale afectează mai degrabă decât îmbunătățesc procesul de învățare al elevilor”, susține institutul Karolinska, din Suedia. ”Considerăm că accentul ar trebui să se întoarcă pe dobândirea de cunoștințe prin manuale tipărite și expertiza profesorilor, mai degrabă decât pe dobândirea de cunoștințe în principal din surse digitale disponibile gratuit, care nu au fost verificate pentru acuratețe”.

Apelul UNESCO

Adoptarea rapidă a instrumentelor digitale de învățare a ridicat, de asemenea, îngrijorări din partea Agenției Națiunilor Unite pentru Educație și Cultură. Într-un raport publicat în august, UNESCO a lansat într-adevăr un „apel urgent pentru utilizarea adecvată a tehnologiei în educație”, îndemnând țările să accelereze conexiunile la internet în școli, dar în același timp avertizând că tehnologia în educație ar trebui implementată într-o așa manieră încât să nu înlocuiască niciodată educația în persoană, condusă de profesor, fără a pierde din vedere obiectivul comun al educației de calitate.

Citește și:

Vă invit la dezbatere: Se vorbește mereu despre ”elevul model”, dar cum ar trebui să fie ”profesorul model”?

Întâlnirea dintre elev și profesor, chiar înainte de a asculta conținutul lecției, trece printr-un set de detalii vizuale, auditive și corporale care aparțin domeniului comunicării non-verbale; așa cum se întâmplă în relația terapeutică, la fel și în sala de clasă, în primele minute de curs ne „adulmecăm” și  învățam să „avem încredere” unul în celălalt.

Un profesor își comunică stilul în prmul rând prin felul lui de a fi: cu ținuta vestimentară, cu postura, cu expresiile faciale și cu vocea; din modul în care se mișcă în clasă, din ce poziție ocupă în fața elevilor, se poate înțelege cât de în largul lui se află... Citește mai mult AICI.



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Elena Didila | Categorie: Monden





DC Media Group Audience
pixel