Sute de școli își pierd statutul de unități cu personalitate juridică și devin structuri arondate altor unități

Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Social
Sute de școli își pierd statutul de unități cu personalitate juridică și devin structuri arondate altor unități / FOTO: freepik.com@eyeem
Sute de școli își pierd statutul de unități cu personalitate juridică și devin structuri arondate altor unități / FOTO: freepik.com@eyeem

Ministerul Educației și Cercetării a publicat, recent, în Monitorul Oficial (Ordinul OMEC 5197/06.08.2025), procedura pentru reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar de stat în vederea structurii rețelei școlare din anul 2025-2026



Pe baza propunerilor de reorganizare a rețelei școlare venite din teritoriu, „circa 850 de unități de învățământ cu personalitate juridică nu îndeplineau pragul minim de elevi/preșcolari prevăzut în Legea 141/2025”, potrivit instituției.

MEC reafirmă că „această schimbare de statut juridic nu presupune închiderea fizică a unitățlor de învățământ, nu obligă la relocarea activităților educaționale și nu implică renunțarea la posturile existente, cu excepția celui de director din unitatea fără personalitate juridică”.

Cum arată comunicatul integral:

„Informare cu privire la procesul de reorganizare a rețelei școlare în anul școlar 2025 – 2026, impus de criza fiscal-bugetară

În urma colaborării între autoritățile locale (primării) și inspectoratele școlare județene, Ministerul Educației și Cercetării a primit propunerile de reorganizare a rețelei școlare naționale, pornind de la analiza inițială, potrivit căreia circa 850 de unități de învățământ cu personalitate juridică nu îndeplineau pragul minim de elevi/preșcolari prevăzut în Legea 141/2025.

Urmare a procesului de reorganizare, 507 unități școlare cu personalitate juridică (aprox. 8,1% din numărul total de unități cu personalitate juridică existente) devin structuri școlare arondate altor unități.

În procesul de reorganizare a celor 850 de unități școlare, unele s-au reorganizat prin fuziune între ele, iar altele s-au reorganizat cu unități școlare care îndeplineau deja pragul minim de elevi/preșcolari prevazut în Legea 141/2025.

Această schimbare de statut juridic nu presupune închiderea fizică a unitățlor de învățământ, nu obligă la relocarea activităților educaționale și nu implică renunțarea la posturile existente, cu excepția celui de director din unitatea fără personalitate juridică.

În acest proces generat de aplicarea programului de guvernare și a măsurilor fiscal-bugetare, ministerul a lăsat posibilitatea ca fiecare unitate administrativ – teritorială (UAT) să poată avea cel puțin o unitate de învățământ cu personalitate juridică. Dincolo de urgența generată de criza fiscal-bugetară, prin acest demers se reduce din fragmentarea rețelei școlare, generându-se astfel și un efect subsecvent pozitiv, dar și premisele unui proces mai eficient în stabilirea normelor didactice.

Având ca punct de pornire această experiență impusă de criza fiscal-bugetară, se va face o analiză a modului de funcționare implicat de această redimensionare a rețelei, iar acolo unde va fi nevoie de eficientizări, acestea se vor face prin coordonarea autorităților locale cu inspectoratele școlare, pentru anii școlari viitori.

În acest demers, ministerul mulțumește inspectoratelor școlare județene și autorităților locale pentru colaborare și înțelegerea situației excepționale în care ne aflăm ca urmare a crizei fiscal-bugetare, scopul comun al tuturor celor implicați fiind funcționarea sistemului de educației și acoperirea salariilor și burselor din noul an școlar.

Reiterăm faptul că absolut toate acțiunile care vizează reorganizarea rețelei școlare au ca numitor comun interesul superior al copilului și asigurarea unei educații incluzive de calitate, în contextul restrictiv impus de criza fiscal-bugetară.

Ministerul Educației și Cercetării va comunica în mod constant în privința procesului de reorganizare a rețelei școlare – pe măsură ce acest proces se finalizează în județe și se actualizează informațiile.”

CITEȘTE ȘI:

Ministrul Daniel David cere sprijinul părinților, profesorilor și ONG-urilor pentru a construi împreună viitorul școlii românești

Mesajul premierului Ilie Bolojan pentru profesori: „N-am văzut o îmbunătățire globală a sistemului de învățământ. Este o problemă care ține de responsabilitatea multor profesori”

„Boala neîncrederii” din școli. Prof. Petruț Rizea: „Cred că cea mai mare CRIZĂ a învățământului va fi când va dispărea și ASTA” / VIDEO

Școlile și grădinițele cu predare în limba minorităților scapă de comasare și de clase aglomerate

Profesorii, în goana după ore înainte de începerea școlii: „Stăm pe telefoane cu directori, avem colegi în două unități, câte ore are la tine, câte ore are la mine”

Ilie Bolojan, după întâlnirea cu reprezentanții sindicatelor din învățământ: „Va fi mai multă muncă pentru aceeași bani. Aceasta este realitatea”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.







pixel