”Teoria Ghindei”: Fiecare dintre noi posedă un talent înnăscut. Iată cum să îl descoperi

Data publicării:
Fotografie de la Fabien Burgue/ Pexels
Fotografie de la Fabien Burgue/ Pexels

Teoria ghindei a lui James Hillman, un cunoscut psihanalist american, este foarte interesantă pentru că pleacă de la presupunerea că fiecare dintre noi posedă un talent înnăscut, un diamant care abia așteaptă să fie redescoperit.



Pentru a îmbunătăți conceptul, să ne gândim la copaci. O sămânță de stejar va da în timp în mod necesar viață unui stejar, nu unui pin, nici unui frasin sau unui brad. 

De fapt, fiecare stejar are particularități care îl fac unic, totuși este întotdeauna un stejar. Și așa, potrivit lui Hillman, ni se întâmplă nouă, oamenii, care ne naștem cu unul sau mai multe talente deosebite, uitându-le adesea pe parcurs.

Ce este vocația înnăscută pentru James Hillman

Hillman susține că:

„ Fiecare dintre noi percepe că viața noastră conține mult mai multe lucruri decât  vor reuși  să ledefinească miile de teorii formulate până acum. Cine nu a avut niciodată, măcar o dată în viață, un fel de iluminare care ne-a condus acolo unde suntem? Acest lucru ne-a lovit ca un fulger. După „fulger” am avut o idee clară despre ce trebuie să facem și am făcut-o. Dintr-o dată am avut o mai mare conștientizare a noastră.”

Așadar suntem ca ghindele, potențial viitori stejari, în ciuda teoriilor care pretind că suntem rodul contextului antropologic, de mediu, social și familial. În realitate aceste condiționări exterioare acționează asupra noastră, dar noi suntem altceva în afară de ele. 

Problema cu vocația este că în marea majoritate a cazurilor o uităm. Dar atenție, punctul de vedere al lui Hillman nu este atât de fatalist pe cât ar părea la prima vedere, el crede de fapt că individul este responsabil pentru propriile alegeri și de fapt, depinde de el dacă este sau nu capabil să șlefuiască diamantul, adică să descopere și să dezvolte vocația înnăscută.

Pentru a explica mai bine conceptul, Hillman dă exemplul filozofului RG Collingwood care, în copilărie, a avut primul contact important cu vocația sa:

„Tatăl meu avea multe cărți... într-o zi, când aveam opt ani, curiozitatea m-a împins să iau de pe un raft o carte neagră, pe cotorul căreia scria: „Etica lui Kant”... așa cum am început să-l citesc. Am fost asaltat de o succesiune ciudată de emoții. La început am fost copleșit de o emoție intensă. Aveam senzația că în acea carte se spuneau lucruri de cea mai mare importanță pe teme de maximă urgență, pe care trebuia neapărat să le înțeleg. Apoi, cu un imbold de răzvrătire, a venit descoperirea că, în schimb, nu eram în stare să le înțeleg.  În fine, cea mai ciudată emoție dintre toate: certitudinea că conținutul acelei cărți, chiar dacă nu l-am înțeles, era cumva treaba mea, ceva care mă preocupa personal, sau mai bine zis, că se referă la un sine viitor... Nu dar dorința avea ceva de-a face cu ea; nu este că „mi-am dorit”, în sensul comun al termenului, să stăpânesc etica kantiană când am crescut; dar parcă ar fi fost ridicat un văl pentru a-mi dezvălui destinul. Apoi, treptat, m-am simțit ca și cum aș fi fost împovărat cu o sarcină, a cărei natură nu o puteam explica decât spunând: „Trebuie să mă gândesc”. Nu știam la ce, dar, aproape respectând acea poruncă, am rămas tăcut, cu mintea absorbită .”

Exerciții pentru a-ți descoperi talentele

În cartea „Descoperă-ți talentele” de Stefania Fierli, autoarea ne sugerează câteva exerciții interesante care să ne ajute să le identificăm. Printre acestea se numără și exercițiul ghindei  inspirat de Hillman, care trebuie efectuat conform acestor instrucțiuni:

„ Scrie sau desenează în interiorul și în jurul conturului unei ghinde toate lucrurile pe care le place să le faci, ce subiecte te intrigă, asupra cărora îți concentrezi atenția în timp ce vorbești, mergi sau călătorești, ce crezi că poți face, ce îți spun ceilalți ce poți face, concentrându-te mai ales pe lucrurile mărunte.”

Un alt exercițiu este balonul cu aer cald:

„Imaginați-vă că zburați la bordul unui balon cu aer cald deasupra viselor voastre cele mai utopice, scrieți sau desenați tot ce vedeți, în timp ce sorbiți băutura preferată .”

Odată finalizat, așteptăm câteva zile pentru a medita apoi asupra rezultatului. Încearcă și rămâi concentrat pe ceea ce te face să te simți bine. Focul vocației tale se găsește acolo!

Cum să recunoști dacă ai un copil talentat și cum să îl susții

2. Fotografie... (pexels-any-lane-5728309_31728500.jpg)

Sursa Foto: Pexels/ Any Lane

Talentele copiilor ar trebui dezvoltate cât mai devreme, astfel încât aceștia să aibă posibilitatea să exerseze din timp și să-și atingă potențialul maxim. Nu este nevoie să-ți educi singur copilul și nici să ai timp excesiv sau o sumă mare de bani. Dar îți poți ajuta copilul să învețe și să-și îmbunătățească capacitatea de a gândi și de a comunica. Iată câteva lucruri pe care le poți face acasă:

• Stabilește-ți obiective academice înalte pentru copiii tăi

Spune-le și lor că succesul este posibil. Că, dacă fac bine la școală, vor beneficia mai târziu în viață. Și că familiile și profesorii lor se așteaptă să se descurce bine la lecții. Ajută-i să dezvolte un sentiment de mândrie față de identitatea lor, atât personală, cât și culturală.

Discută și joacă-te cu copiii tăi

 Poartă conversații despre evenimente curente, chiar dacă este vorba despre ce se întâmplă în cartier (de exemplu, tăierea copacilor pentru a face loc unor construcții, lucru care vă poate conduce la niște discuții etice). De asemenea, vorbiți în familie despre ce ați făcut cu toții în timpul zilei. Pe măsură ce voi, părinții, vorbiți despre propria voastră rutină zilnică, explicați ce faceți și de ce. Încurajați-vă copiii să pună întrebări la care puteți răspunde sau ajutați-i să răspundă la întrebările despre ei. Alcătuiți povești împreună. Citește-le, jucați jocuri în familie și faceți puzzle-uri împreună.

Roagă-ți copiii să acorde atenție modului în care oamenii vorbesc la radio și TV

Vorbește despre cum se exprimă oamenii în limba română, dar atrage-i atenția și la vorbirea în engleză din desene animate sau filme pentru copii, ori la cuvintele din calculator / telefon – ambele îi vor ajuta să dezvolte un limbaj care îi va ajuta în școală și, mai târziu, în viață.

Caută informații despre programele de identificare timpurie a talentelor

Atunci când copiii tăi vor începe școala să te asiguri că vor primi o educație care îi provoacă. Sau despre cursuri extra-curriculare, unde își pot dezvolta abilitățile pe care le au, dar nu sunt suficient de antrenate la școală.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Elena Didila | Categorie: Comportamente si Emotii





DC Media Group Audience
pixel