Universitatea din București a primit un avertisment oficial din partea Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD), după ce s-a constatat că a discriminat o masterandă ce suferă de dislexie și care a solicitat adaptări la predare și examinare.
CNCD apreciază în hotărârea sa că UB a încălcat prevederile din OG 137/2000 privind prevenirea și sancționarea discriminării potrivit cărora:
Art. 2 alin. (4) Orice comportament activ ori pasiv care, prin efectele pe care le generează, favorizează sau defavorizează nejustificat ori supune unui tratament injust sau degradant o persoană, un grup de persoane sau o comunitate față de alte persoane, grupuri de persoane sau comunități atrage răspunderea contravențională conform prezentei ordonanțe, dacă nu intră sub incidența legii penale.Art. 11 alin. (1) Constituie contravenție, conform prezentei ordonanțe, refuzarea accesului unei persoane sau unui grup de persoane la sistemul de educație de stat sau privat, la orice formă, grad și nivel, din cauza apartenenței acestora la o anumită rasă, naționalitate, etnie, religie, categorie socială sau la o categorie defavorizată, respectiv din cauza convingerilor, vârstei, sexului sau orientării sexuale a persoanelor în cauză.Art. 11 alin. (2). Prevederile alin. (1) se aplică tuturor fazelor sau etapelor din sistemul educațional, inclusiv la admiterea sau la înscrierea în unitățile ori instituțiile de învățământ și la evaluarea ori examinarea cunoștințelor.
Potrivit hotărârii CNCD, petenta, în calitate de masterand la Facultatea de Matematică-Informatică a UB, susținea în sesizare că instituția nu a luat măsuri de adaptare a modalității de predare și examinare în cazul său, care să țină cont de afecțiunile ei. Ea acuza, totodată, posibile acte de hărțuire.
Nu există bază factuală care să susțină acuzațiile de hărțuire pe motiv că suferă de dislexie și că nu este licențiată în informatică
Petenta a beneficiat de tratament diferit ce Aținut cont de solicitările eiCă petenta a beneficiat de timp suplimentar la examene, că două examene nepromovate au avut drept cauza incapacitatea ei de a oferi un „minim de date” și că neadaptarea programei nu a avut drept consecință discriminarea petenteiInițial, petenta a prezentat o adeverință care o prezintă drept sănătoasă clinic, apoi a prezentat documente care menționează diagnosticul de tulburare mixtă a abilităților școlare (dislexie, discalculie, disgrafie).
Pe de altă parte, hotărârea CNCD notează, în poziția petentei, și faptul că aceasta a încercat să clarifice faptul că „dislexia nu e o boală, ci o modalitate distinctă de a procesa informațiile”Universitatea prezintă pe larg motive pentru diversele situații apărute în relația cu studenta, dar notează și tendințe la nivel de facultate, pe care le consideră relevante în acest caz: „procentul de promovabilitate pentru acest curs este de 64,10%, din numărul total al studenţilor înscrişi la master, în perioada 2022-2025, procentul de promovabilitate pentru masterul Inteligenţă Artificială, limba engleză a variat între 47% şi 75%, astfel că situaţia reclamantei de nepromovare a unor examene, nu este una excepţională, ci una curentă pentru această specializare.”
Hotărârea CNCD, integral poate fi vizualizată AICI.
CITEȘTE ȘI
Termen limită pentru inspectoratele școlare pentru definirea corpului de profesori metodiști
Psiholog: „Nu-i forțați pe copii să aleagă o anumită specializare la facultate”
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.