De ce nu e corect să pedepsești toată clasa pentru greșeala unui singur copil. Strategii pentru profesori

Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Educatie
De ce nu e corect să pedepsești toată clasa pentru greșeala unui singur copil. Strategii pentru profesori / FOTO: freepik.com@freepik
De ce nu e corect să pedepsești toată clasa pentru greșeala unui singur copil. Strategii pentru profesori / FOTO: freepik.com@freepik

Pedeapsa colectivă (sau de grup) apare atunci când întreaga clasă, sau un grup mai mare, este sancționat din cauza comportamentului unui singur elev. 



Exemple frecvente includ: pierderea orei de recreație pentru toți, din cauza unui copil gălăgios, sau orice responsabilitate impusă întregii clase pentru greșeala câtorva.

Citește și „NU renunț!” Prof. Laura Roxana Alexandru, apel către cei care pun „etichete defăimătoare”: „Nu stricați truda celor care încă luptă pentru calitatea învățământului românesc!”

Pentru profesori poate părea o soluție rapidă și eficientă: toată lumea se conformează din teamă sau din presiunea de grup. În realitate, însă, este o imagine superficială a disciplinei eficiente.

SURSA FOTO: Freepik.com@gpointstudio

Într-un articol publicat pe Edutopia, profesorul american Paul Emerich France explică de ce metode precum pedeapsa colectivă nu dau rezultate și propune în locul lor intervenții individuale, constructive, care susțin dezvoltarea elevilor și un climat sănătos în clasă.

Elevii care respectă regulile se simt nedreptățiți și încep să piardă încrederea în autoritate. Ei învață că efortul lor nu contează și că nu vor fi recompensați pentru comportamentul bun.

 

CITEȘTE ȘI „NU va faceți treaba cum ar trebui, elevii sunt sub media de învățare!” Postarea unui profesor a stârnit un val de reacții dure la adresa dascălilor: „Nu dramatizați! Aveți 62 de zile de concediu”

Pedeapsa colectivă topește orice coeziune reală în grup și împinge elevii spre conflict sau excludere socială în loc de colaborare.

Elevii nu ajung să reflecteze asupra comportamentului greșit, ci doar trec peste consecințe fără să înțeleagă despre ce este vorba - responsabilitatea individuală este erodată.

VEZI ȘI: „Ziua aceea, cea mai grea din întreaga mea carieră!” O învățătoare povestește „coșmarul” prin care a trecut cu elevii: „Unii părinți au atitudini care îi exasperează pe profesori!”

Ce poate face profesorul?

SURSA FOTO: Freepik.com@tonodiaz

Intervenții rapide, direcționate. În loc să sancționeze toată clasa, profesorul poate acționa punctual: să se apropie de elevul care deranjează, să folosească un semnal non-verbal sau să inițieze o tranziție scurtă care să redirecționeze atenția grupului, potrivit profesorului american.

Pauză de reflecție pentru profesor. În momentele de frustrare, este esențial ca adultul să se oprească și să se întrebe: cine a greșit, de fapt? Este corect să reacționez față de toți?

Este importantă aprecierea elevilor care colaborează, nu penalizarea nedreaptă a tuturor, mai scrie acesta.

Repararea situației, dacă pedeapsa colectivă a fost aplicată. Dacă a reacționat la impuls și a impus o măsură generală, profesorul își poate asuma public greșeala: oprește pedeapsa, le explică elevilor de ce revine asupra deciziei și acționează individual față de comportamentul problematic.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.







pixel