În prezent, generațiile par să piardă abilități de bază importante, iar profesorii avertizează că acestea se evaporă din rândul multor copii.
Tehnologia și accesul rapid la informație domină în ziua de azi, iar profesorii observă o schimbare alarmantă la copiii care pășesc în școli.
Noile generații sunt tot mai înrădăcinate în mediul digital și par să-și piardă treptat abilitățile fundamentale care le-ar fi garantat succesul atât în școală, cât și în viață.
Studiile internaționale relevă că performanțele academice nu mai constituie singurul indicator al reușitei. Harvard și alte centre de cercetare în educație accentuează că abilitățile sociale și emoționale, comunicarea față în față, empatia și gândirea critică, constituie piloni importanți pentru progresul copiilor, notează Harvard GSE.
Profesorii observă că numeroși elevi întâmpină dificultăţi în a purta discuţii coerente şi în a interpreta limbajul non‑verbal al colegilor. Conform studiilor, tinerii petrec ore întregi pe reţelele de socializare, iar această expunere modelează modul în care îşi exprimă gândurile şi emoţiile în interacţiunile directe.
Pierderea treptată a abilităţilor de comunicare poate împiedica dezvoltarea relaţiilor sănătoase şi poate limita integrarea socială în mediul şcolar, mai susține Harvard.
Empatia, abilitatea de a înțelege și de a reacționa la emoțiile celorlalți, reprezintă un pilon important în dezvoltarea socială a copiilor.
Astăzi, interacțiunile digitale domină, iar copiii se confruntă cu tot mai puține situații directe care să le ofere ocazia să-și perfecționeze această competență.
Conform unui articol publicat în Psychology Today, lipsa expunerii la experiențe emoționale autentice poate diminua considerabil capacitatea de colaborare și de gestionare a conflictelor.
Dependența de soluții imediate furnizate de tehnologie erodează treptat abilitatea copiilor de a supune informațiile unei analize și evaluări critice.
Cercetările relevă că elevii care nu își antrenează, încă din clasele primare, gândirea critică și capacitatea de rezolvare a problemelor, se confruntă, mai târziu, cu dificultăți atât în mediul școlar, cât și în viața adultă, potrivit Harvard.
Rolul părinților este extrem de important în modelarea abilităților sociale și emoționale ale copiilor. Când se discută deschis despre sentimente, copilul învață să-și identifice propriile emoții și să le comunice într-un mod sănătos, ceea ce îi întărește empatia și capacitatea de autoreglare.
Participarea la activități de grup, jocuri de cooperare și situații care necesită rezolvarea conflictelor îl face pe copil să devină mai responsabil și să se adapteze mai ușor la diverse circumstanțe.
Urmărirea caietului și a temelor copilului le oferă părinților un indiciu prețios despre felul în care micuțul învață și își ordonează activitățile. Un caiet curat, organizat și bine structurat poate reflecta responsabilitate, concentrare și abilitatea de a planifica. Pe de altă parte, un caiet haotic poate trăda dificultăţi în organizarea informaţiilor sau în înţelegerea instrucţiunilor.
Deși tehnologia și accesul fulgerător la informație par să fie avantaje imense, ele nu pot înlocui pe deplin dezvoltarea abilităților sociale și emoționale fundamentale. â
Comunicarea față în față, empatia și gândirea critică rămân competențe importante care le permit copiilor să se integreze, să crească în armonie și să‑și atingă potențialul maxim. Părinții ce investesc timp și atenție în aceste domenii contribuie direct la succesul și bunăstarea copiilor, pregătindu‑i pentru provocările și oportunitățile ce îi așteaptă în viitor.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.