Educația digitală la copii: de ce contează și cum să o faci corect

Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Adolescenti
Educația digitală la copii: de ce contează și cum să o faci corect / foto: freepik.com@freepik
Educația digitală la copii: de ce contează și cum să o faci corect / foto: freepik.com@freepik

Într-o lume tot mai conectată, educația digitală nu mai este doar opțională, devine esențială. Potrivit psihologului Alejandro Villena, părinții trebuie să se implice activ: 



“Ce ne îngrijora înainte era ce li se întâmplă copiilor în afara casei; astăzi, ar trebui să ne preocupe ce le trece prin minte și ce trăiesc în interiorul casei.”

 

Villena consideră că educația digitală ar trebui să fie obligatorie: nu a o face, spune el, ar fi „aproape o neglijență parentală”.  În era smartphone‑urilor, jocurilor online și a rețelelor sociale, majoritatea relațiilor, informațiilor sau experiențelor copiilor trec acum prin ecrane, la fel ca riscurile.

Pentru că multe dependențe moderne nu țin de substanțe, ci de “comportamente digitale”, copiii sunt expuși la pericole precum dezinformare, “camuflați” ca linkuri false, conținut inadecvat, cyber‑bullying, grooming sau pornografie. 

Cum să facem asta corect, reguli simple și progresive

SURSA FOTO: Freepik.com@dcstudio

Fără ecrane până la  6 ani. Conform recomandărilor citate de Villena, copiii mici (0–6 ani) ar trebui să stea departe, pe cât posibil, de orice tip de ecran. 

Introducere graduală după 6 ani, cu limite clare. Dacă după 6 ani se decide că pot avea acces la tehnologie, timpul petrecut online trebuie să fie limitat (de exemplu 1–2 ore/zi, incluzând și teme). Ecranele să nu devină niciodată “recompensă” sau “pedeapsă”, ci un instrument controlat. 

Educație digitală + gândire critică + control parental. Părinții trebuie să le explice copiilor ce înseamnă link fals, dezinformare, conținut periculos, să le dezvolte capacitatea de a discerne. Dialogul constant și deschis este esențial. 

Telefon “adaptat vârstei”. Dacă decid să le ofere un dispozitiv, acesta ar trebui să fie unul cu restricții: fără acces complet la Internet sau rețele sociale, mai ales până la  15–16 ani.

Tehnologia nu e dușmanul, ci modul de folosire contează

Villena atenționează că problema nu este tehnologia în sine, ci lipsa educației digitale: “Nu poți da unui copil un telefon, loc unde există tot felul de pericole, fără să-l înveți să recunoască aceste pericole, la fel cum nu i-ai da un copil într-un club nepotrivit.” HOLA! USA

Cu un ghidaj atent, tehnologia poate deveni o resursă, pentru informare, creativitate, învățare. Dar, fără reguli și conștientizare, poate transforma copilăria într-un spațiu vulnerabil la pericole ascunse.

 

CITEȘTE ȘI

Copiii care primesc un smartphone înainte de ACEASTĂ vârstă, au un risc crescut de obezitate și depresie

Părinții se ceartă mai des cu adolescenții din ACEST MOTIV decât din cauza notelor sau a timpului petrecut la telefon

„După cină, copiii nu se uită la televizor”. Ce se întâmplă în creierul copilului când se uită la televizor înainte de culcare

Expunerea copiilor la media digitală – ce arată noul studiu făcut de Cambridge Judge Business School

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.







pixel