O adolescentă de 17 ani a devenit subiectul unui articol științific datorită abilităților sale impresionante de memorie. Aceasta nu doar că își amintește cu detalii uimitoare evenimente din trecut, dar poate să își descrie și viitorul potențial cu o precizie surprinzătoare.
Să îți amintești cu exactitate prima zi de școală sau chiar momente din grădiniță nu este deloc ușor. Totuși, o elevă de liceu din Franța a reușit acest lucru, ceea ce a determinat cercetătorii să o studieze în detaliu.
Într-un studiu publicat recent în revista Neurocase, specialiștii francezi descriu abilitățile incredibile ale adolescentei, capabilă să călătorească mental în trecutul său cu precizie, dar și să-și imagineze posibilul viitor, la fel de detaliat.
Termenul corect pentru fenomenul ei nu este hipermnezie, adesea interpretată greșit ca „amintirea tuturor evenimentelor”, ci hipertimezie, memorie autobiografică extrem de superioară.
Memoria autobiografică reprezintă abilitatea de a reține evenimentele trăite anterior, incluzând atât cunoștințe despre sine, cât și detalii perceptive ale experiențelor (mirosuri, senzații, emoții) și amintiri concrete (evenimente, atmosfere, conversații), toate datate și localizate în timp și spațiu.
În cazul adolescentei, cercetătorii au observat că aceasta poate revedea mental momente cheie din viața sa și poate anticipa viitorul posibil cu o claritate uimitoare, aproape ca și cum ar fi trăit deja aceste experiențe.
De la hainele purtate și vremea de afară până la privirea mamei sale în poartă, eleva își amintește în detaliu chiar și prima zi de grădiniță, la doar trei ani.
Cercetătorii au descoperit că amintirile sale autobiografice sunt extrem de detaliate, precise și organizate pe teme (familie, prieteni, vacanțe etc.).
Fiecare jucărie de pluș din colecția ei este asociată cu data achiziției, originea obiectului și detalii perceptive cheie, precum emoțiile resimțite. Adolescenta descrie toate acestea ca fiind stocate într-o „cameră albă” dedicată amintirilor din creierul ei.
În plus, ea povestește despre alte trei „încăperi” din lumea ei interioară, fiecare legată de funcții emoționale specifice:
o cameră rece, plină de gheață, folosită pentru a-și calma furia;
o cameră goală, unde poate să gândească și să se liniștească;
o „piesă militară”, asociată cu tristețea provocată de absența tatălui său, care este soldat.
Memoria autobiografică a adolescentei este excepțional de structurată și controlată, spre deosebire de indivizii cu hipermnezie, care percep adesea amintirile intense ca pe o povară.
Prezența „încăperilor” imaginare pentru reglarea emoțiilor sugerează interacțiuni unice între memorie și alte procese cognitive.
De remarcat este faptul că mai mulți membri ai familiei adolescentei au trăsături cognitive rare, precum sinestezia (asocierea mai multor simțuri, de exemplu culori cu gusturi) sau auzul perfect (capacitatea de a identifica orice notă muzicală după sunet), aspecte care ar putea fi legate de memoria ei autobiografică neobișnuită.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.