Un studiu comandat de Ministerul Educației arată că aproape 40% dintre românii adulți nu înțeleg texte simple sau nu pot face calcule de bază. Performanțele cele mai slabe sunt în rândul persoanelor de peste 50 de ani. Tinerii stau mai bine, dar nu fără provocări.
În 2023, Ministerul Educației a lansat o cercetare națională în premieră, pentru a înțelege cât de bine se descurcă adulții din România la citit și socotit, abilități esențiale în viața de zi cu zi.
Studiul, coordonat de CC SAS – IRES în parteneriat cu SNSPA, a fost realizat pe un eșantion reprezentativ de peste 4.000 de persoane cu vârste de peste 15 ani.
Deși finalizat anul trecut, rezultatele au devenit publice după o solicitare formulată de Edupedu.ro.
Participanții au primit 15 sarcini care simulează situații cotidiene: completarea unui formular, interpretarea unui grafic, înțelegerea unui anunț sau calcularea unui procent.
Au fost evaluate două competențe-cheie:
Literația – abilitatea de a înțelege și folosi informații din texte scrise;
Numerația – capacitatea de a face calcule simple și de a interpreta date numerice.
Rezultatele arată că:
20,1% dintre respondenți nu pot identifica o informație simplă într-un text scurt sau recunoaște vocabularul de bază.
Alți 17% se descurcă cu greu în fața unor texte ușor mai complexe, aflându-se într-o zonă considerată de risc.
Doar 62,9% dintre adulți ating un nivel considerat adecvat pentru viața de zi cu zi în ceea ce privește literația.
În ceea ce privește competențele numerice:
27,5% dintre români nu pot efectua nici măcar operații aritmetice de bază.
10,9% pot face calcule simple, dar nu reușesc să înțeleagă noțiuni elementare precum proporțiile sau procentele.
Astfel, numai 61,6% dintre adulți se descurcă bine când vine vorba de competențe matematice de zi cu zi.
Categoria de vârstă cu cele mai slabe rezultate este cea a persoanelor între 50 și 64 de ani, adică adulții care au urmat școala înainte de 1989.
Datele arată că:
20,18% dintre ei nu pot înțelege un text simplu, iar 14,08% se află în zona de risc.
La numerație, 25,53% nu pot efectua calcule de bază, iar 12,51% înțeleg greu proporțiile și procentele.
Așadar, aproape 4 din 10 adulți din această generație întâmpină dificultăți serioase în sarcini uzuale de citire și calcul.
Grupa de vârstă 15–34 de ani a obținut cele mai bune rezultate:
Peste două treimi dintre aceștia au atins nivelul 2 de competență, atât la literație, cât și la numerație.
Cu toate acestea, aproape 30% dintre tineri se încadrează încă în zona de risc sau în cea a analfabetismului funcțional.
Un alt aspect clar evidențiat de cercetare este legătura dintre nivelul de educație și performanțele la test:
Aproape 80% dintre cei care au absolvit o facultate se află la cel mai înalt nivel de competență.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.