Dacă ar fi din nou elev, ministrul Daniel David ar vrea să învețe într-o astfel de școală: „Trebuie să acopere patru lucruri importante!”

Data actualizării: | Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Dacă ar fi din nou elev, ministrul Daniel David ar vrea să învețe într-o astfel de școală: „Trebuie să acopere patru lucruri importante!” / FOTO: captură video YouTube @ApropoTV
Dacă ar fi din nou elev, ministrul Daniel David ar vrea să învețe într-o astfel de școală: „Trebuie să acopere patru lucruri importante!” / FOTO: captură video YouTube @ApropoTV

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării și profesor universitar, a explicat că succesul în educație nu mai constă în simplul transfer de informații (care se găsesc la un click distanță), ci în dezvoltarea de competențe echilibrate, bazate pe o triadă importantă: cunoștințe, proceduri și valori.



În ciuda funcțiilor actuale, ministrul David a subliniat că identitatea sa profesională fundamentală rămâne aceea de psiholog. El a menționat că scopul său principal a fost inițial să lucreze ca practician, dar ulterior a descoperit plăcerea de a preda și de a face cercetare în psihologie.

Viziunea sa generală, indiferent de nivelul la care activează, este centrată pe progres și dezvoltare.

„Sunt un om căruia îi place să dezvolte mereu sistemul în care se află la diverse niveluri și pe disciplina proprie și pe domeniul propriu și acuma ca ministru în zona de educație și de cercetare cred că acesta este elementul esențial: progresul, dezvoltarea”, spune Daniel David în cadrul podcastului În Banca Din Spate.

Echilibrul competențelor esențiale

Dacă ar fi din nou elev, Daniel David ar aștepta de la școală să transfere adecvat competențe care să acopere patru (sau, prin lege, trei) lucruri importante: „o componentă de știință, (...) o componentă de religie, după aceea ai o componentă de pregătire pentru cultura națională și o componentă de pregătire pentru viață”.

El insistă asupra echilibrului, deoarece fiecare componentă consideră că este mai importantă decât cealaltă: „Aș dori o școală în care văd toate cele patru competențe sau componente cu competențele proprii într-un echilibru”.

De la informație la competențe

Răspunzând la întrebarea clasică a elevilor („La ce ne folosește materia asta?”), David a subliniat că, în prima fază, cunoștințele (cum ar fi cele din istorie sau calculul diferențial) „îți folosesc să-ți dezvolte creierul și mintea. Te ajută să fii mai deștept”. El a comparat acest proces cu mersul la sală pentru a te menține în formă fizică.

Totuși, el a subliniat că școala nu ar trebui să se limiteze la teorie. În viziunea sa, important este transferul de competențe: „Competența înseamnă o combinație între trei lucruri și anume cunoștințe declarative ce știi să spui, cunoștințe procedurale ce știi să faci și valori. De ce este important să ai cele două tipuri de cunoștințe? E drept că în unele școli se accentuează prea mult componenta de teorie și atunci copiii își pun întrebarea: De ce să merg la școală, atâta teorie nu-mi folosește la nimic Alte școli ignoră teoria și cred că este tot o greșeală și merg numai pe chestii practice, dar copiii nu vor fi capabili să se dezvolte să extindă lucrurile practice de la un context la altul. Și de foarte multe ori uităm a treia componentă legată de valori. Deci, scurt spus transferul de competențe și sau formarea acestor competențe este aspectul esențial în procesul de educație”. 

Prin urmare, o educație bună trebuie să transfere „triada la pachet”.

Relevanța școlii în era nativilor digitali

În contextul în care elevii pot învăța aproape orice din tutoriale online, ministrul David, din perspectiva psihologului, a explicat că tinerii sunt „nativi digitalizați”, adică nu fac o distincție atât de fină între lumea reală și cea virtuală.

Școala rămâne relevantă făcând diferența „între informație și competențe”. Rolul profesorului este vital: „nu-i sigur că interacțiunea ta cu acele informații o să ducă la dezvoltarea corectă a competențelor”.

Profesorii buni nu fac mare caz de informație, ci de modul în care se raportează la ea, ajutând elevii să scoată „cunoaștere și competențe”.

VEZI ȘI:

Ministrul Educației Daniel David: „Protestele din învățământ nu reprezintă un lucru nou. Aceste măsuri fiscal-bugetare sunt absolut necesare pentru a ne lua salariile și bursele”

Ministrul Educației Daniel, explică paradoxul orelor din școli: „Cum e posibil să ai într-un an şcolar puţine ore, dar să ai multe ore într-o zi? Simplu, fiindcă noi am ales”

Ministrul Educației Daniel David, despre norma didactică: „Prin faptul că a crescut cu 2 ore numărul de ore pe săptămână, copiii au acces mai mare la profesori titulari și la suplinitori calificați”

Daniel David: „Nu intenționez să schimb Săptămâna Verde și Săptămâna Altfel. Par să funcționeze”

Ministrul Educației Daniel David: „Copiii n-ar trebui să aibă teme mai mult de 2 ore, nici la gimnaziu, nici la liceu și nu mai mult de o oră în zona învățământului primar”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.







pixel