Noul an școlar vine cu un set de modificări semnificative, atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice. Ministrul Educației, Daniel David, a prezentat măsurile ce vor fi aplicate începând din septembrie 2025, printre care se numără majorarea normei didactice, reorganizarea rețelei școlare și o nouă abordare în privința claselor de elevi.
Potrivit datelor transmise de Ministerul Educației, în anul școlar 2025–2026 vor exista aproximativ 214.700 de posturi (în scădere față de cele 229.110 din anul precedent).
Dintre acestea, 156.390 vor fi acoperite de profesori titulari, restul fiind completate de suplinitori sau prin plata cu ora, a precizat ministrul.
Una dintre cele mai importante modificări îi vizează direct pe profesori.
„Creșterea normei didactice cu două ore pe săptămână ne menține în general în zona mediei Uniunii Europene (aprox. 20 de ore de predare/săptămână, cf. unui raport Eurydice, 2021 - Teacher in Europe...) și a altor țări vestice cu un model mai apropiat nouă (ex.: Franța; Spania, Irlanda).
Această creștere duce la o mai mare interacțiune a elevilor cu profesori calificați, dar trebuie să vină cu o reducere a încărcării birocratic-administrative asupra cadrelor didactice pentru diferența de timp din timpul total de lucru (ex.: în medie 4 ore de predare la 8 ore timp de lucru zilnic), demers deja început”, a transmis Daniel David.
Ministrul a anunțat că rețeaua școlară a fost reorganizată pentru a asigura o mai bună eficiență.
„Reorganizarea rețelei școlare a dus la o reducere a fragmentării acesteia (cu aproximativ 8,1%) și la o mai mare flexibilitate în crearea normei didactice (ex.: fără a mai fi partajată administrativ în mai multe unități școlare cu personalitate juridică), dar trebuie testată în acest an, iar eventualele disfuncționalități pot fi corectate pentru anul școlar 2026 - 2027.
În acest proces, fiecare unitate teritorial administrativă (ex.: comună) a rămas cu cel puțin o unitate școlară cu personalitate juridică, indiferent de numărul de copii, iar acolo unde s-au făcut reorganizări, copiii și personalul didactic/administrativ au rămas în aceeași structură”, mai spune ministrul.
O altă măsură privește numărul de elevi din clase, însă fără schimbări majore.
„Regândirea limitelor pentru clasele de elevi nu a dus la schimbări dramatice, majoritatea claselor aflându-se între limitele minime - maxime, astfel încât nu au fost modificări majore (ex.: la nivel de învățământ primar și gimnaziu s-au reorganizat clasele cu 8 - 9 elevi, adică 0,5% din numărul total de clase).
În plus, s-au mai redus unele situații mai puțin obișnuite. Spre exemplu, eliminăm situațiile din anul școlar 2024 - 2025, unde am avut la nivel național, în clasa a VIII-a, 12 clase cu 1 elev, 26 de clase cu 2 elevi, 52 de clase cu 3 elevi, 64 de clase cu 4 elevi, 84 de clase cu 5 elevi, 92 de clase cu 6 elevi și 107 clase cu 7 elevi”, potrivit lui Daniel David.
„Fondul de burse va fi mai mare decât în anul 2022 - 2023, fără a se putea însă compara cu fondurile de burse din 2023 - 2024 / 2024 - 2025 (când contextul politic și legislativ a fost altul)”, susține ministrul.
„Regândirea valorii plății cu ora (ca opțiune voluntară a cadrului didactic) s-a aliniat cu valoarea din ora de salariu pentru timpul total de lucru. În viitor, se pot analiza valori diferențiate, în funcție de contexte specifice”, adaugă Daniel David.
Daniel David a prezentat și o serie de obiective majore pentru perioada următoare:
Pe termen scurt: implicarea cadrelor didactice pensionate și o planificare bugetară solidă pentru anul 2026, inclusiv implementarea PNRR renegociat.
Pe termen mediu: un salariu de start mai atractiv pentru profesorii debutanți.
Pe termen lung: alocarea a 15% din bugetul general pentru educație și 1% din PIB pentru cercetare.
„Deși sunt secundare acum - prima linie fiind reprezentată de măsurile de criză, pentru a putea avea un sistem care funcționează -, măsurile de reformă pe linia Raportului QX continuă și se vor accentua pe măsură ce depășim criza fiscal-bugetară, în zona preuniversitară cele mai avansate fiind legate de curriculum, iar la nivelul învățământului superior și cercetării, cele legate de procesul de evaluare și de reorganizare a arhitecturii acestor sisteme”, a conchis ministrul.
Plata cu ora ar putea fi diferențiată între mediul rural și urban. Anunțul ministrului Daniel David
Educația, în impas. Referendum pentru ca profesorii să nu predea nimic la orele de curs
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.