„NU ne mai putem permite acest lucru în învățământ” Premierul Ilie Bolojan, despre comasarea școlilor: „Am fost primar și le-am fuzionat și nu s-a întâmplat nimic”

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
„NU ne mai putem permite acest lucru în învățământ” Premierul Ilie Bolojan, despre comasarea școlilor: „Am fost primar și le-am fuzionat și nu s-a întâmplat nimic” / FOTO: gov.ro
„NU ne mai putem permite acest lucru în învățământ” Premierul Ilie Bolojan, despre comasarea școlilor: „Am fost primar și le-am fuzionat și nu s-a întâmplat nimic” / FOTO: gov.ro

Premierul Ilie Bolojan susține comasarea școlilor cu puțini elevi, pentru eficientizarea resurselor și creșterea calității educației.



Bolojan a amintit experiența sa ca primar al orașului Oradea, unde a gestionat peste 70 de unități școlare. Soluția găsită atunci: comasarea.

„Le-am fuzionat, au rămas mai puține, undeva la aproape 50, și nu s-a întâmplat nimic. Pentru că atunci când am făcut acest lucru, finanțarea urmărea elevul și cu cât aveai mai mulți elevi la o școală, cu atât primeai mai mulți bani. Și s-a văzut că procesul de învățământ n-a fost afectat”, a explicat premierul la Antena 3 CNN, potrivit edupedu.ro.

În viziunea sa, cheia este creșterea numărului de elevi dintr-o școală, ceea ce ar aduce mai multe resurse financiare și, teoretic, un act educațional de calitate mai bună.

CITEȘTE ȘI Ilie Bolojan, după întâlnirea cu reprezentanții sindicatelor din învățământ: „Va fi mai multă muncă pentru aceeași bani. Aceasta este realitatea”

Clase simultane cu 1-3 elevi – „Nu are sens”

Premierul a criticat situațiile în care există clase simultane cu foarte puțini copii, uneori chiar mai puțini decât numărul profesorilor care predau acolo.

„Decât să ducem profesorii într-un sat din România, unde oricum e greu să faci școală, mai bine luăm copiii din satul acela și ducem la cea mai bună școală din cea mai apropiată comună”, mai spune Ilie Bolojan.

Mesajul său este clar: școlile cu efective extrem de reduse trebuie reorganizate, iar elevii ar trebui transportați către unități mai mari, dotate și cu personal didactic complet.

Flexibilitate, dar și fermitate în aplicarea legii

Bolojan a recunoscut că noua legislație privind comasarea școlilor trebuie aplicată cu „flexibilitate”.

„În aplicarea acestei legislații există flexibilitatea ca, de la caz la caz, să se ia anumite măsuri, astfel încât fiecare unitate administrativă pe teritoriul căreia există o școală care funcționează independent să aibă personalitate juridică, dacă este cazul”, adaugă premierul.

În zonele izolate, unde nu există școli în apropiere, vor putea fi găsite formule de excepție, astfel încât copiii să nu fie obligați să parcurgă distanțe imposibile.

„Nu ne mai putem permite”, problema bugetului din educație

Dincolo de cuvintele despre reorganizare, mesajul de fond al premierului este unul economic: România nu își mai poate permite întreținerea unor structuri școlare cu efective extrem de mici.

„Lucrurile nu mai puteau continua în felul în care s-au acumulat, pentru că nu ne mai putem permite acest lucru nici în învățământ”, subliniază Ilie Bolojan.

Ce înseamnă această comasare pentru părinți și elevi

Pe termen scurt, părinții din zonele rurale ar putea vedea schimbări majore:

- copiii transportați zilnic la școli mai mari,

- dispariția unor clădiri școlare din sat,

- reorganizarea resurselor umane.

Pe termen lung, obiectivul declarat este creșterea calității educației prin concentrarea resurselor acolo unde există un număr suficient de elevi pentru a justifica investițiile.

VEZI ȘI:

Sindicatele au detonat bomba: Profesorii lansează un proiect de lege împotriva Legii „Bolojan” și cer părinților și elevilor să semneze pentru salvarea educației

„Protestele vor lua amploare după ce începe școala!” Simion Hăncescu, după ce s-a întâlnit cu Ilie Bolojan: „Să se gândească foarte bine la consecințele care vor urma!”

Normele didactice pentru 2025-2026, publicate în Monitorul Oficial: Ce schimbare importantă îi privește direct pe învățători și profesori

Ministrul Educației Daniel David a transmis mesajele sindicatelor către premier. „Dacă demisia mea ar fi rezolvat problemele financiare, mi-aș fi dat-o demult”

Fost secretar de stat în Educație, mesaj incomod pentru profesori și directori: „Consideră că nu sunt responsabili, însă cred că au și ei partea lor de vină pentru că am ajuns în acest punct”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel