Există discuții în multe grupuri despre temele pentru acasă. Una dintre teme este legată de implicarea părinților.
Mulți părinți se întreabă dacă este bine să participe la temele școlare și cum pot face acest lucru fără să preia responsabilitatea copilului. În special la clasele mici, mulți adulți se întreabă dacă temele sunt potrivite, iar această întrebare aduce în prim plan și problema implicării părinților.
Contează cât ajutor oferi și cum îl oferi. Apar și situații în care adulții ajung să devină coautori ai temelor, ceea ce schimbă rolul copilului.
Paloma García este psiholog educațional cu experiență în lucrul cu copii și adolescenți. Ea conduce centrul PSIA și predă la Tus Clases Particulares.
Jurnaliștii Hola.com au discutat cu ea despre rolul părinților în realizarea temelor.
Ea spune că sprijinul tău nu ar trebui să mențină dependența. Sprijinul trebuie să îl ghideze pe copil spre autonomie și spre încredere în propriile abilități.

SURSA FOTO: freepik.com @prostock-studio
„Când oferi un sprijin echilibrat, copilul se simte însoțit și în siguranță. Înțelege că te interesează învățarea lui și că se poate baza pe tine atunci când are nevoie.
Când ajutorul devine excesiv, de exemplu când corectezi, conduci tot procesul sau faci exercițiile în locul lui, copilul poate interpreta că nu este capabil singur. Acest mesaj scade încrederea și motivația. Sprijinul are rolul să întărească autonomia, nu să o înlocuiască”, spune experta.
„Răspunde cererii fără să rezolvi tu exercițiul. Pune întrebări care îl ajută să gândească. Îl poți întreba ce cere exercițiul sau unde crede că ar putea începe.
Aceste întrebări îl ajută să reflecteze și să găsească singur soluții. El simte sprijinul tău, dar rămâne responsabil de sarcina lui”, adaugă psihologul educațional.
„Oferă ajutor structurat și constant, adaptat ritmului lui. Este util ca sprijinul să fie coordonat cu școala și, dacă este nevoie, cu specialiști precum psihologi educaționali sau logopezi.
Tu poți crea un mediu liniștit, perioade scurte de lucru și pauze regulate. Scopul este să îl ajuți să își formeze strategii proprii pentru a gestiona sarcinile. Ajutorul trebuie să îl ducă spre autonomie”, subliniază Paloma García.

SURSA FOTO: freepik.com @Anna Tolipova
„Nu. Temele îi ajută pe profesori să vadă progresul real al copilului. Dacă le corectezi tu, informațiile se pierd. Lasă-l să le ducă așa cum le-a făcut.
Îl poți întreba dacă vrea să le revizuiască împreună pentru a vedea ce poate îmbunătăți. Astfel își dezvoltă autoevaluarea și respectă procesul propriu de învățare”, susține experta.
„Depinde de vârstă, dar este important să învețe să accepte consecințele uitării. Dacă repari tu problema de fiecare dată, el înțelege că nu are de ce să fie responsabil.
Dacă vede consecințele uitării, începe să își formeze obiceiuri de organizare. Îl poți ajuta să creeze o rutină, de exemplu să verificați ghiozdanul împreună la început. Responsabilitatea finală trebuie să fie a lui”, spune psihologul educațional.
„Nivelul de supraveghere scade odată cu vârsta și maturitatea. La clasele mici, prezența ta fizică îl ajută. Când crește, este util să treci la supraveghere indirectă, prin programe clare, un spațiu potrivit pentru lucru și întrebări scurte la final despre cum a mers sesiunea.
Scopul este să îi întărești încrederea și să îl ajuți să își formeze abilități de autoreglare”, conchide experta.
„Copilul meu nu vrea să-și facă temele”: Cum îl poți motiva fără să-l presezi?
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.