Psiholog educațional, despre teme: „Îi poți sprijini pe copii în acest proces de consolidare a autonomiei lor, dar nu ar trebui să faci temele în locul lor!”

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Psiholog educațional, despre teme: „Îi poți sprijini pe copii în acest proces de consolidare a autonomiei lor, dar nu ar trebui să faci temele în locul lor!” / FOTO: freepik.com @andrewminsk123
Psiholog educațional, despre teme: „Îi poți sprijini pe copii în acest proces de consolidare a autonomiei lor, dar nu ar trebui să faci temele în locul lor!” / FOTO: freepik.com @andrewminsk123

Există discuții în multe grupuri despre temele pentru acasă. Una dintre teme este legată de implicarea părinților.



Mulți părinți se întreabă dacă este bine să participe la temele școlare și cum pot face acest lucru fără să preia responsabilitatea copilului. În special la clasele mici, mulți adulți se întreabă dacă temele sunt potrivite, iar această întrebare aduce în prim plan și problema implicării părinților.

Contează cât ajutor oferi și cum îl oferi. Apar și situații în care adulții ajung să devină coautori ai temelor, ceea ce schimbă rolul copilului.

Paloma García este psiholog educațional cu experiență în lucrul cu copii și adolescenți. Ea conduce centrul PSIA și predă la Tus Clases Particulares.

Jurnaliștii Hola.com au discutat cu ea despre rolul părinților în realizarea temelor.

Ea spune că sprijinul tău nu ar trebui să mențină dependența. Sprijinul trebuie să îl ghideze pe copil spre autonomie și spre încredere în propriile abilități.

SURSA FOTO: freepik.com @prostock-studio

Ce simte un copil atunci când îl ajuți cu temele?

„Când oferi un sprijin echilibrat, copilul se simte însoțit și în siguranță. Înțelege că te interesează învățarea lui și că se poate baza pe tine atunci când are nevoie.

Când ajutorul devine excesiv, de exemplu când corectezi, conduci tot procesul sau faci exercițiile în locul lui, copilul poate interpreta că nu este capabil singur. Acest mesaj scade încrederea și motivația. Sprijinul are rolul să întărească autonomia, nu să o înlocuiască”, spune experta.

Cum ar trebui să reacționezi când copilul îți cere ajutor la teme?

„Răspunde cererii fără să rezolvi tu exercițiul. Pune întrebări care îl ajută să gândească. Îl poți întreba ce cere exercițiul sau unde crede că ar putea începe.

Aceste întrebări îl ajută să reflecteze și să găsească singur soluții. El simte sprijinul tău, dar rămâne responsabil de sarcina lui”, adaugă psihologul educațional.

Ce faci dacă are dificultăți de învățare și are nevoie de sprijin mai clar?

„Oferă ajutor structurat și constant, adaptat ritmului lui. Este util ca sprijinul să fie coordonat cu școala și, dacă este nevoie, cu specialiști precum psihologi educaționali sau logopezi.

Tu poți crea un mediu liniștit, perioade scurte de lucru și pauze regulate. Scopul este să îl ajuți să își formeze strategii proprii pentru a gestiona sarcinile. Ajutorul trebuie să îl ducă spre autonomie”, subliniază Paloma García.

SURSA FOTO: freepik.com @Anna Tolipova

Este bine să corectezi temele când știi că nu sunt făcute corect?

„Nu. Temele îi ajută pe profesori să vadă progresul real al copilului. Dacă le corectezi tu, informațiile se pierd. Lasă-l să le ducă așa cum le-a făcut.

Îl poți întreba dacă vrea să le revizuiască împreună pentru a vedea ce poate îmbunătăți. Astfel își dezvoltă autoevaluarea și respectă procesul propriu de învățare”, susține experta.

Ce faci dacă uită o carte sau caietul?

„Depinde de vârstă, dar este important să învețe să accepte consecințele uitării. Dacă repari tu problema de fiecare dată, el înțelege că nu are de ce să fie responsabil.

Dacă vede consecințele uitării, începe să își formeze obiceiuri de organizare. Îl poți ajuta să creeze o rutină, de exemplu să verificați ghiozdanul împreună la început. Responsabilitatea finală trebuie să fie a lui”, spune psihologul educațional.

Câtă supraveghere este necesară?

„Nivelul de supraveghere scade odată cu vârsta și maturitatea. La clasele mici, prezența ta fizică îl ajută. Când crește, este util să treci la supraveghere indirectă, prin programe clare, un spațiu potrivit pentru lucru și întrebări scurte la final despre cum a mers sesiunea.

Scopul este să îi întărești încrederea și să îl ajuți să își formeze abilități de autoreglare”, conchide experta.

VEZI ȘI:

Atenția, aclamată drept noua inteligență. Învățătoare: „Observ de la an la an că se diminuează din ce în ce mai mult. Familiile pot (și ar trebui) să antreneze atenția copiilor lor”

„Copilul meu nu vrea să-și facă temele”: Cum îl poți motiva fără să-l presezi?

Cât timp ar trebui să facă temele copilul tău? Date ştiinţifice de la cercetători şi recomandări pentru părinţi din studii

„Nu pot progresa!” Cele 3 abilități care lipsesc frecvent la elevii mici. Învățătoare: „Fără ele, chiar și lecțiile simple devin o luptă”

Ce să faci când te simți copleșit de temele școlare ale copilului tău? Un psiholog oferă soluții pentru părinți

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel