Copiii cu abilități înalte care sunt creativi și visători fac parte dintr-un grup de micuți care, la școală, trec adesea neobservați sau sunt interpretați greșit. Iată care sunt caracteristicile și nevoile lor.
Dacă ai un copil cu abilități înalte, ești cadru didactic sau pur și simplu te interesează subiectul, vei dori să cunoști principalele tipuri de copii cu această formă de neurodivergență, în funcție de trăsături și nevoi comune.
SURSA FOTO: Freepik.com@freepik
Pornim, desigur, de la ideea că nu există două persoane identice, însă experții au identificat suficiente asemănări pentru a contura profiluri general valabile.
La fel cum există profiluri de copii „brilianți” printre cei cu abilități înalte, există și un grup numeros de copii care au în comun două trăsături majore: sunt foarte creativi și, în același timp, distrași sau visători.
Acești copii nu se încadrează într-un tipar unic. Dar spre deosebire de cei care se evidențiază prin rezultate academice, aceștia tind să treacă neobservați, să fie înțeleși greșit sau chiar etichetați incorect.
SURSA FOTO: Freepik.com@freepik
Această categorie a fost definită pentru prima dată în 2007 de specialista în abilități înalte Luz Pérez. Clasificarea ei este prezentată și detaliată de Alba de Mingo, Maque Salcedo și Blanca Santiago în cartea „Altas capacidades. Comprensión y desarrollo del talento”, unde sunt explicate trăsăturile acestui tip de copii.
Aptitudini / Comportamente
Copiii creativi se remarcă printr-un randament inegal. Sunt activi, imaginativi, sensibili și originali, dar și foarte inconsecvenți în obiceiuri. Nu le place competitivitatea și nu se descurcă bine sub presiune. Adesea au o imagine de sine scăzută și resping controlul extern.
Vezi și Obiceiuri simple care transformă copilăria într-o comoară de neuitat
Talentul lor iese cel mai bine la iveală în medii informale, atunci când pot fi ei înșiși, fără a li se impune cerințe rigide.
Nevoi
Pentru a-și dezvolta întregul potențial, acești copii au nevoie de susținere în direcția creativității și de expunere la domenii care le trezesc interes autentic. Este esențial, de asemenea, să înțeleagă mai bine propriile emoții și să învețe strategii de autocontrol.
Nu este vorba despre a-i forța să se adapteze sistemului, ci despre a adapta mediul în care învață și cresc, pentru a le oferi spațiul necesar să înflorească.
SURSA FOTO: Freepik.com@freepik
Acești copii sunt adesea percepuți ca eșecuri școlare, rebeli sau „copii problemă”. La o primă vedere, nu par să aibă abilități înalte; unii pot fi chiar confundați cu cazuri de deficit de atenție (ADHD) sau tulburări de comportament.
Această percepție greșită poate duce la excludere, la așteptări nerealiste sau la presiuni nepotrivite, ceea ce afectează profund stima lor de sine.
Sprijinul familiei
Acasă, cel mai important lucru este să înțelegem capacitățile copilului și să îl însoțim cu o privire pozitivă. Nu este vorba despre a-i corecta interesele, ci despre a le canaliza cu respect și empatie, potrivit Serpadres.
Este recomandat să evităm comparațiile cu frați sau colegi și să îi implicăm în activități de familie care le oferă sentimentul că sunt importanți și ascultați.
Sprijinul școlii
În mediul educațional, acești copii au nevoie de toleranță, înțelegere și oportunități de a învăța altfel. Ideal ar fi ca, dincolo de adaptările pentru copii cu abilități înalte, să aibă parte de profesori implicați, care să reducă repetițiile inutile, să ofere mai mult conținut îmbogățit și să creeze spații pentru lucru independent.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.