Un studiu recent arată că, deși copiii nu moștenesc întotdeauna genele inteligenței, cei cu părinți supradotați tind să aibă rezultate mai bune la școală. Cum este posibil acest lucru?
Cercetătorii susțin că abilitățile naturale ale părinților se pot „transmite” indirect copiilor lor, prin comportamente și interacțiuni zilnice.
Părinții care au un nivel ridicat de inteligență sunt adesea mai implicați în activități educative, cum ar fi cititul împreună cu cei mici sau sprijinul oferit la teme, notează dailymail.co.uk.
Dr. José Morosoli, cercetător la University College London, explică: „Prin acest studiu, demonstrăm că genetica și mediul nu pot fi separate, ele sunt profund interconectate. Ideea că doar moștenirea genetică determină reușita este depășită.”
El adaugă că atât moștenirea genetică directă, cât și mediul influențat de această moștenire contribuie la dezvoltarea educațională și la sănătatea mintală a copiilor.
Ignorarea acestor influențe indirecte poate duce la interpretări greșite privind evoluția copiilor.
„Impactul geneticului și al mediului se modifică odată cu vârsta copiilor. Intervențiile timpurii, centrate pe părinți, pot avea un efect semnificativ. Mai târziu, accentul ar trebui pus mai mult pe sprijinirea directă a copilului”, mai spune dr. Morosoli, conform sursei citate.
Analiza a inclus 12 studii, cuprinzând 38.654 de familii din Marea Britanie, Australia, Olanda, Islanda și Statele Unite, dar și date genetice detaliate provenite de la 4.580 de familii din Regatul Unit.
Rezultatele arată clar: copiii ai căror părinți au un nivel ridicat de inteligență tind să aibă performanțe școlare mai bune, chiar și atunci când nu moștenesc aceleași trăsături genetice.
Studiul a scos la iveală și un alt aspect important: sănătatea mintală și comportamentul copiilor sunt influențate de sănătatea mintală a părinților, chiar și în absența unei moșteniri genetice directe.
Cele mai puternice efecte s-au observat în jurul vârstei de trei ani și au fost asociate cu trăsături precum motivația, perseverența, reglarea emoțională și autocontrolul, toate fiind influențate de predispozițiile genetice ale părinților.
Aceste descoperiri sugerează că părinții care au abilități non-cognitive bine dezvoltate, cum ar fi empatia, răbdarea și perseverența, pot oferi un sprijin valoros copiilor, mai ales în primii ani de viață.
Pentru sănătatea mintală și reușita educațională, influențele genetice indirecte sunt cele mai puternice în copilăria timpurie.
Profesorul Jean-Baptiste Pingault, de la University College London, concluzionează: „Rezultatele noastre confirmă că resursele și oportunitățile oferite de familie contribuie semnificativ la dezvoltarea copilului. Aceasta subliniază importanța unui sprijin constant și adaptat, atât pentru copii, cât și pentru familiile lor.”
El adaugă că aceste concluzii susțin apelurile pentru politici publice care promovează sprijinul parental și intervențiile timpurii, în vederea unui parcurs sănătos și echilibrat pentru fiecare copil.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.