Cum afectează mentalitatea elevului rezultatele de la școală? Psihologul american Carol Dweck: „Un copil poate avea una din cele două feluri de gândire”

Data actualizării: | Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Cum afectează mentalitatea elevului rezultatele de la școală? Psihologul american Carol Dweck: „Un copil poate avea una din cele două tipuri de mentalitate” / FOTO: freepik.com @freepik
Cum afectează mentalitatea elevului rezultatele de la școală? Psihologul american Carol Dweck: „Un copil poate avea una din cele două tipuri de mentalitate” / FOTO: freepik.com @freepik

Mentalitatea unui copil influențează modul în care reacționează la o notă mai slabă. Unii copii se descurajează rapid, alții văd nota ca pe o oportunitate de a învăța și de a se îmbunătăți.



Felul în care copilul percepe propriile abilități poate determina cât de mult se implică în învățare. Fiecare copil își construiește o imagine despre inteligența sa, iar această imagine afectează modul în care se simte și reacționează la provocările de la școală.

Două feluri de gândire la copii

Psihologul american Carol Dweck arată că un copil poate avea una din cele două tipuri de mentalitate:

Mentalitate fixă: copilul crede că abilitățile lui sunt înnăscute și nu se pot schimba. Pentru el, succesul sau eșecul depinde doar de ceea ce „știe” deja.

Mentalitate de creștere: copilul crede că inteligența lui poate să se dezvolte prin exercițiu și efort. El vede provocările ca pe o oportunitate de a învăța și de a se îmbunătăți.

SURSA FOTO: freepik.com @freepik

Reacții diferite ale copiilor

Copiii reacționează diferit în funcție de mentalitatea lor. Un copil cu mentalitate fixă se teme de eșec și evită provocările. De obicei, se limitează la ceea ce știe deja și nu încearcă exerciții mai dificile, chiar dacă astfel ar putea progresa.

Un copil cu mentalitate de creștere privește eșecul ca pe o oportunitate. El se gândește că poate face mai bine data viitoare și acționează pentru asta: cere ajutor, recapitulează lecțiile pe care nu le-a înțeles și analizează greșelile pentru a nu le repeta.

Elevii vulnerabili

Copiii cu mentalitate fixă se concentrează adesea doar pe nota pe care o primesc la teme sau examene. Ei se pot descuraja rapid dacă rezultatul nu este cel așteptat. Este important să îi încurajăm, să le arătăm că pot învăța și că eșecul nu înseamnă sfârșitul.

Copiii cu mentalitate de creștere se recuperează mai ușor după o notă proastă și folosesc experiența pentru a progresa.

Carol Dweck arată, conform parents.fr, în cartea sa Mentalitatea: noua psihologie a succesului că mentalitatea fixă se concentrează atât de mult pe rezultat încât un eșec poate părea că „totul a fost irosit”. Mentalitatea de creștere, în schimb, îi ajută pe copii să aprecieze efortul, indiferent de rezultat.

Depinde de părinți să observe ce mentalitate are copilul lor și să îl ajute să o dezvolte într-un mod care să îi susțină învățarea și încrederea în sine.

CITEȘTE ȘI: 

Harvard: Cele mai importante 3 obiceiuri pe care le au copiii care citesc bine și învață repede

Cât timp poate rămâne concentrat un copil? Psiholog: „Nu e bine să presupui rapid existența unei tulburări atunci când observi dificultăți”

Oana Moraru: „Un bun predictor pentru succesul școlar este desenul la 5-6 ani. Analfabetismul funcțional a crescut direct proporțional cu numărul copiilor care refuză sau nu pot să deseneze”

Obiceiurile de studiu și învățare greșite ale elevilor: Ce schimbări aduc cu adevărat succes în clasele mari, conform cercetărilor

Cercetările internaționale arată că pauzele scurte îmbunătățesc memoria. Ghid pentru părinți care vor să sprijine învățarea acasă

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel