Noul an școlar aduce în atenție o măsură care stârnește discuții aprinse: sălile speciale pentru elevii care întrerup desfășurarea orelor. Aceste spații, numite „săli de detenție”, au rolul de a separa elevii care nu respectă regulile, pentru a nu afecta colegii.
Unii directori consideră că soluția îi ajută pe profesori să țină sub control comportamentele problematice. Alții resping ideea, susținând că educația trebuie să se facă exclusiv în clasă.
Elevii care ajung în aceste spații spun că experiența seamănă mai mult cu o oră de studiu forțat, neprogramat și deloc dorit.
Într-o școală din Capitală, patru sau cinci elevi sunt trimiși săptămânal în sala de izolare. Spațiul este o anexă a laboratorului de chimie și este supravegheat permanent de profesorul de serviciu.
„Noi îi zicem sala de remediere comportamentală. Cei care chiar deranjează orele și deranjează nu pe mine ca profesor, ci pe colegii lor fac gălăgie, nu vor să-și ia notițe, sunt agitați. În momentul în care se plictisește, îl ține pe unu’ de vorbă, îi cere altuia creionul, eventual se ridică și pleacă să ceară colegului de pe ultimul rând o gumă”, spune Daniela Voinea, director Școala Gimnazială „Sfinții Voievozi”, conform Știrile PRO TV.
Regulamentul școlar prevede că elevii pot fi trimiși acolo dacă folosesc telefonul în timpul orei, răspund nepoliticos profesorilor sau au un comportament agresiv.
Cei sancționați nu primesc absențe, dar sunt obligați să facă activități suplimentare. Părinții sunt informați despre măsură.
„Elevii care ajung aici nu vor sta degeaba. Pot fi puși fie să citească literatură sau poezie, să facă exerciții la matematică sau fișe de lucru, ori să-și pună întrebări de reflecție. Ideea e, în teorie, să-și liniștească mintea, să-și îmbogățească vocabularul și să înțeleagă ce înseamnă respectul în clasă”, spune jurnalistil sursei citate.
Măsura a fost introdusă oficial în statutul elevului, dar școlile nu sunt obligate să amenajeze o astfel de sală.
La început, copiii au privit cu teamă această sancțiune.
Mădălina Tache, bibliotecar: „Au fost destul de panicați, inițial s-au gândit că va trebui să stea aici, unii dintre ei nu își mai doreau să vină la bibliotecă”.
Sunt și directori care resping categoric această practică.
„În primul rând nu există spații pe care să le putem folosi în acest sens. În al doilea rând, nu cred că este o metodă corectă pentru copii să-i scoatem de la ore. S-ar încărca și una dintre cele mai importante prevederi ale legii educației, și anume dreptul la educație al fiecărui copil”, susține Diana Răducanu, director adjunct Jean Monnet.
Cristian, care administrează o pagină online despre educație, a lansat subiectul spre dezbatere. Reacțiile adolescenților au fost împărțite: „mie îmi sună a pușcărie”, „măcar stăm degeaba”, „mi-ar conveni, fac temele și am timp liber acasă”.
Deși în învățământul public este o noutate, anumite școli private din România folosesc acest sistem de ani buni pentru a sancționa comportamentele nepotrivite ale elevilor.
Moţiune Educaţie: Ministrul Daniel David propune un pact pe zece ani pentru educație și cercetare
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.