Mulţi părinţi îşi întreabă de ce unii elevi devin repede favoriţi printre profesori şi colegi. În realitate există câteva calităţi discrete care îi fac uşor de remarcat, dar rar puse în evidenţă.
Îţi propun un articol informativ, în care identificăm cinci astfel de calităţi, le susţinem cu date ştiinţifice și oferim recomandări practice pentru tine ca părinte.

SURSA FOTO: freepik.com @zurijeta
Studiile educaţionale arată că nu materia în sine îi face pe elevi favoriţi, ci comportamentul, atitudinea, relaţia pe care o au cu cei din jur.
De exemplu:
Relaţiile pozitive elev-profesor aduc beneficii reale. Cercetarea arată că elevii care au legături bune cu profesorii au rezultate mai bune şi absenteism mai mic, conform American Psychological Association
Dispoziţiile non-cognitive precum autoreglarea, perseverenţa, motivaţia intrinsecă au impact puternic asupra performanţei pe termen lung, arată Edutopia.
Meta-analiza lui John Hattie (Visible Learning) arată că unele influenţe asupra performanţei elevilor au efecte mari, iar printre acestea apar atitudinile elevului, potrivit visible-learning.org.
Pe baza acestor studii pot identifica cinci calităţi care apar constant în elevii apreciaţi de profesori şi colegi.
Elevii care pun întrebări, vor să înţeleagă, explorează au un plus. De exemplu, un studiu global a arătat că elevii curioşi au în medie +81 puncte la un test de matematică comparativ cu ceilalţi.
Ce observi tu: copilul tău vine acasă cu întrebări despre ce a învăţat, încearcă să lege informaţii, nu se mulţumeşte cu „am sărit peste”.
Ce poţi face: Încurajează-l să întrebe „de ce”, „cum” şi nu doar „ce”. Oferă-i resurse mici (un videoclip, o carte scurtă) pentru a aprofunda. Creează momente în care discutaţi împreună ce l-a făcut curios la şcoală.
Nu eşti atent doar la notă bună, ci la modul în care copilul răspunde provocării. Elevii care continuă şi atunci când e greu, adesea capătă aprecierea profesorilor. Studiile arată că perseverenţa funcţionează ca factor predictiv al progresului.
Ce observi tu: copilul nu abandonează la primul obstacol, se poate opri o clipă, cere ajutor sau schimbă metoda, dar îşi continuă scopul.
Ce poţi face: Observă când se blochează şi întreabă-l „ce ai vrea să faci mai departe?”. Laudă efortul, chiar dacă încă nu e perfect. Ajută-l să vadă că a continua are valoare.
Elevii apreciaţi de colegi şi profesori de multe ori sunt buni colegi. Ei ascultă, ajută, colaborează. Relaţiile sociale bune creează o atmosferă pozitivă. Studiile arată că elevii apreciaţi de profesori au de regulă un comportament echilibrat şi social-competent.
Ce observi tu: copilul îşi face prieteni, este respectuos, împarte materiale sau idei, nu exagerează în comportament competitiv sau ostil.
Ce poţi face: Vorbeşte cu el despre importanţa de a fi bun coleg, de a cere şi oferi ajutor la nevoie. Creează ocazii sociale, proiecte, jocuri, în care colaborarea este cheia.
Elevii care au această calitate nu aşteaptă doar să li se spună ce să facă, ci se implică: pregătesc, verifică, întreabă, fac conexiuni. Cercetări asupra eficacităţii elevului arată că elevii cu autoreglare au un avantaj real.
Ce observi tu: copilul îşi verifică tema, îşi setează micro-obiective, îşi doreşte să înveţe, nu doar să treacă testul.
Ce poţi face: Ajută-l să îşi creeze un plan simplu, „astăzi revizuiesc pe X minute”, „mâine verific”, etc. Întreabă-l ce strategie a folosit. Laudă-l pentru implicare, chiar dacă rezultatul nu e perfect.
Pentru profesori contează că elevul este respectuos, atent, consecvent. Un studiu global evidenţiază că credibilitatea profesorului contribuie la învăţare; analog, comportamentul elevului care transmite seriozitate, responsabilitate, atenţie este remarcat.
Ce observi tu: copilul este punctual, pregătit, nu deranjează în mod gratuit, îşi asumă greşelile.
Ce poţi face: Încurajează-l să fie prezent la timp, să aibă materiale, să îşi organizeze spaţiul de lucru. Arată-i că pregătirea contează. Discută cu profesorii când e posibil şi informează-te cu blândeţe despre comportamentul în clasă.

SURSA FOTO: freepik.com @The Yuri Arcurs Collection
Vorbeşte cu copilul despre ce l-a captivat azi, ce întrebări a avut, ce l-a blocat.
Întrebările tale sunt: „La ce ai fost curios?”, „Cum te-ai descurcat când ai întâmpinat dificultăţi?”
Să ştie că greşelile nu-l condamnă, ele sunt parte din proces. Perseverenţa apare dacă nu renunţă după prima greşeală.
Încurajează-l să lucreze împreună cu un coleg, să împartă idei, să-şi asume un rol activ în grup. Aceasta consolidază comportamentul social şi autonomia.
Întreabă ce a funcţionat, ce nu, ce vrea să schimbe. Oferă sprijin concret: împreună puteţi face un mic plan de revizuire.
Când vezi că copilul are calităţile de mai sus, dar nu este remarcat, comunică politicos cu profesorul: „Am observat că-l fascinează X, lucrază la Y, cum îl putem susţine?” Aceasta creează alianţă educaţională.
Nu transforma calităţile într-o presiune: copilul poate simţi că trebuie să fie „favorit”.
Nu compara constant cu alţii. Fiecare are ritm propriu.
Nu uita echilibrul: mediu familial, joacă, odihnă sunt esenţiale.
Dacă observi la copilul tău una sau mai multe dintre aceste calităţi, curiozitate, perseverenţă, cooperare, autonomie, respect, există o şansă bună să fie apreciat de profesori şi colegi. Tu poţi să susţii aceste calităţi cu dialog, sprijin concret, colaborare şi comunicare. Astfel sprijini copilul să fie apreciat, să se dezvolte şi să se simtă bine în mediul şcolar.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.