Cum formezi logica matematică la copii? Oana Moraru: „Cine nu a făcut asta în primii ani se chinuie mai târziu la școală”

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Cum formezi logica matematică la copii? Oana Moraru: „Cine nu a făcut asta în primii ani se chinuie mai târziu la școală” / FOTO: freepik.com @freepik
Cum formezi logica matematică la copii? Oana Moraru: „Cine nu a făcut asta în primii ani se chinuie mai târziu la școală” / FOTO: freepik.com @freepik

Oana Moraru, expert în educație și parenting, a explicat cum se formează logica matematică la copii și ce pot face părinții pentru a o dezvolta. 



„Matematica are o fereastră de oportunitate în intervalul de 2 - 5 ani. Nu calculăm, nu scriem nimic, nu facem ce facem mai târziu în școală.

Logica matematică, sau matricea matematică din creier, începe cu spațialitatea. Cu jocuri de tipul sus, jos, dedesubt, în lateral, lângă, în interior, în exterior.

Asta facem cu bebelușii. Le aducem o cutie la 2 ani, luăm o minge și o punem în interior, în exterior, lângă, după, sub. Să vezi ce greu le este. Le și place jocul. Pozițiile spațiale deschid creierul către matematică”, explică Oana Moraru, expert în parenting și educație, în cadrul podcastului Părinți Cuminți.

Culori, forme și mărimi

Urmează o a doua etapă.

„A doua etapă înseamnă culori, forme, mărimi, lățimi, înălțimi. Învățarea culorilor, a formelor și a termenilor mare, mic, mijlociu, lat, îngust, înalt, scund. Toată terminologia asta se formează la 3 ani.

Matematica începe cu descrierea obiectului în funcție de formă, mărime și proprietăți precum lățime și înălțime. Copiii care nu pot să facă asta la 4 ani, chiar și cu întrebări ajutătoare, nu vor vedea matematica pe termen lung, pentru că matematica este despre recunoașterea întâi a patternurilor”, mai spune experta. 

SURSA FOTO: freepik.com @freepik

Mulțimile. Oana Moraru: „Matematica nu înseamnă numărat”

Apoi, urmează o altă etapă importantă: formarea mulțimilor.

„Formarea mulțimilor de elemente. Matematica nu înseamnă numărat. Aceea este inteligența numerică, care este o parte din matematică.

Spațialitatea, forma, descrierea obiectelor fac parte din matematică. Apoi vine cea mai importantă etapă în formarea gândirii logico-matematice, care este construcția de mulțimi.

Mulțimea mașinuțelor mari. Mulțimea mașinuțelor mari și roșii. În interiorul mulțimii mașinuțelor mari colorate există și o mulțime mai mică a mașinuțelor mari și roșii. Există și o mulțime mai mică a mașinuțelor mari și verzi.

Capacitatea educatoarei de a pune întrebări copiilor este hotărâtoare pentru formarea logicii matematice. Capacitatea copilului de a vedea în interiorul unei mulțimi mai multe submulțimi, pe care el le numește căsuțe, formează abilitatea minții de a vedea ecuații mai târziu.

Ecuația este un mod de a aranja realitatea într-o formulă universală, în care poți să integrezi multe aspecte ale realității”, explică experta.

Oana Moraru mai dă exemple cum poți forma gândirea logico-matematică și când mergi cu copilul în parc.

„Când ieși cu ei în parc, la 4 ani, pe covorul mare de frunze de pe jos, poți să faci matematică. Îi spui: ia fii atent, câte căsuțe de frunze putem să facem, câte mulțimi de frunze? Copilul va trebui să descopere cât mai multe criterii de clasificare.

Capacitatea minții de a clasifica după criterii este premergătoare logicii și matematicii. Aici este mulțimea frunzelor roșii, aici mulțimea frunzelor foarte stricate sau ciufulite. Aici mulțimea frunzelor cu lobii mari și adânci. Aici mulțimea frunzelor care au căzut pe partea mai fină sau pe partea cu asperități. Aici mulțimea frunzelor care mai au verde sau sunt complet îngălbenite.

Cu cât îl stimulezi să vadă mai multe patternuri, mai multe modele, mai multe criterii în realitate, cu atât îi diversifici logica matematică, adaugă specialista.

SURSA FOTO: freepik.com @thidada6242

Oana Moraru: „Părinții spun că al lor copil numără și socotește. Asta nu înseamnă logică matematică”

Părinții se grăbesc să îi învețe pe copii cât mai devreme să socotească. Însă, conform Oanei Moraru, acest lucru nu înseamnă logică matematică.

„După ce ai făcut mulțimi și criterii, nu te duci la cifre și la socotit. Părinții spun că al lor numără și socotește. Asta nu înseamnă logică matematică neapărat.

Urmează șirurile. O portocală roșie, un măr galben, o prună verde. Îi ceri să continue șirul în aceeași ordine. Apoi diversifici. Două buline roșii, un pătrat, un romb verde. Și criterii de formă și culoare repetitivă. Îi dai formele să lucreze cu ele.

Capacitatea copilului de a continua șirul și de a descrie după ce criteriu îl continuă îl ajută mai târziu să înțeleagă șirurile numerice. Cine nu a făcut asta în primii ani se chinuie, iar unii ajung să învețe mecanic, conchide experta.

CITEȘTE ȘI: 

Exercițiul care ajută copiii să citească și să înțeleagă ceea ce citesc. Oana Moraru: „E vital în clasa I! Învățătoarele ratează aceste etape”

De ce copiii noștri „mănâncă” litere și urăsc să scrie? Rădăcinile succesului școlar se află în „măzgăleala” de la grădiniță, susține Oana Moraru

Oana Moraru: „Un bun predictor pentru succesul școlar este desenul la 5-6 ani. Analfabetismul funcțional a crescut direct proporțional cu numărul copiilor care refuză sau nu pot să deseneze”

Copiii de azi, sub presiunea nervoasă și capcanele metodologiilor „la modă”. Oana Moraru: „Metoda asta e depășită rău de tot... nu formează competențe și duce la eșec”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel