Cum învață copiii din Islanda să-și „antreneze” creierul pentru atenție și ce lecții pot învăța părinții și școlile din România pentru a sprijini concentrarea copiilor acasă și la școală

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Cum învață copiii din Islanda să-și „antreneze” creierul pentru atenție și ce lecții pot învăța părinții și școlile din România pentru a sprijini concentrarea copiilor acasă și la școală / FOTO: freepik.com @The Yuri Arcurs Collection
Cum învață copiii din Islanda să-și „antreneze” creierul pentru atenție și ce lecții pot învăța părinții și școlile din România pentru a sprijini concentrarea copiilor acasă și la școală / FOTO: freepik.com @The Yuri Arcurs Collection

În Islanda, elevii învață să-și „antreneze” creierul pentru o concentrare mai bună prin metode simple și eficiente.



În Islanda, educația copiilor se concentrează pe dezvoltarea atenției și a autoreglării, abilități importante pentru învățare și viața de zi cu zi.

Aceste competențe sunt cultivate prin metode inovative, bazate pe cercetări științifice și adaptate nevoilor fiecărui copil.

Școlile islandeze văd educația ca un instrument de promovare a sănătății mintale. Ele implementează programe care vizează dezvoltarea abilităților sociale, rezolvarea problemelor și autocontrolul.

De exemplu, programul OutSMARTers, destinat copiilor cu ADHD, include activități precum jocuri și exerciții de rol pentru a îmbunătăți gestionarea emoțiilor și atenția, potrivit english.hi.is.

În plus, modelul Hjalli promovează egalitatea de gen și dezvoltarea completă a tuturor copiilor, indiferent de sex. Acesta încurajează copiii să dobândească toate calitățile umane printr-un curriculum bazat pe egalitate și democrație.

Cum învață copiii din Islanda să-și „antreneze” creierul pentru atenție

SURSA FOTO: freepik.com @syda_productions

În școlile din Islanda, copiii învață să-și „antreneze” creierul pentru atenție prin metode inovative, integrate în activitățile zilnice.

Iată câteva exemple practice aplicate în școlile islandeze:

Învățarea prin joc și mișcare

Metodologia „Play to Learn More” (PTLM) este utilizată în educația timpurie din Islanda. Aceasta combină jocul liber cu activități structurate, precum yoga, jocuri senzoriale și povești interactive, pentru a stimula dezvoltarea cognitivă și socială a copiilor.

Prin aceste activități, copiii învață să-și controleze impulsurile și să-și îmbunătățească atenția.

Mindfulness și gestionarea stresului

Școlile islandeze integrează tehnici de mindfulness și meditație în rutina zilnică. Aceste practici ajută copiii să recunoască și să gestioneze stresul, să îmbunătățească concentrarea și să dezvolte o comunicare pozitivă.

Activitățile includ exerciții de respirație, mișcare și reflecție, adaptate vârstei și nevoilor elevilor. 

Abordarea comportamentală și educația incluzivă

În Islanda, educația incluzivă este o prioritate. Majoritatea elevilor cu nevoi speciale învață în școli obișnuite, sprijiniți de profesori și asistenți specializați.

Pentru copiii cu ADHD sau comportamente provocatoare, se aplică metode precum „Parent Management Training” și „Restitution”, care promovează autoreglarea și responsabilitatea. 

Exerciții de atenție și logică

Copiii participă la activități care dezvoltă atenția și gândirea logică, precum jocuri de asociere, rezolvarea de labirinturi și puzzle-uri.

Aceste exerciții sunt integrate în activitățile zilnice și sunt adaptate vârstei și abilităților fiecărui copil. Prin aceste jocuri, copiii învață să-și concentreze atenția și să rezolve probleme într-un mod creativ.

Colaborarea cu familiile

Școlile colaborează strâns cu familiile pentru a sprijini dezvoltarea copiilor. Părinții sunt implicați în activități școlare și primesc instruire pentru a aplica acasă tehnici de gestionare a comportamentului și de stimulare a atenției. Această colaborare asigură o abordare coerentă și eficientă în sprijinul copiilor.

Aceste metode demonstrează angajamentul Islandei față de educația holistică și incluzivă, care pune accent pe dezvoltarea completă a fiecărui copil.

Cercetări științifice despre atenție și autoreglare

Cercetările arată că autoreglarea comportamentală este strâns legată de performanțele academice. Un studiu realizat în Islanda și Germania a evidențiat că autoreglarea influențează abilitățile academice emergente, notează ir.library.oregonstate.edu.

Activitățile în aer liber pot îmbunătăți relațiile sociale și sănătatea copiilor. Un studiu desfășurat în Islanda a arătat că timpul petrecut în natură influențează pozitiv factorii sociali și de sănătate ai copiilor.

SURSA FOTO: freepik.com @The Yuri Arcurs Collection

Strategii practice pentru părinți

Părinții pot sprijini dezvoltarea atenției prin câteva metode eficiente. Încurajarea activităților în aer liber ajută copilul să-și îmbunătățească concentrarea și relațiile sociale. Practicarea mindfulness-ului în familie, prin exerciții de respirație și atenție asupra momentului prezent, poate ajuta copilul să-și dezvolte autocontrolul și capacitatea de concentrare.

Comportamentele tale influențează dezvoltarea copilului, așa că demonstrează cum gestionezi emoțiile și cum te concentrezi. Stabilirea unor rutine zilnice oferă copilului predictibilitate și îl ajută să învețe să-și gestioneze timpul și atenția.

Comunicarea constantă cu cadrele didactice permite părinților să înțeleagă progresul copilului și metodele educaționale utilizate.

Abordările educaționale din Islanda oferă modele valoroase pentru dezvoltarea atenției și autoreglării copiilor. Prin adaptarea acestor metode la contextul familiei tale, poți sprijini copilul să-și dezvolte abilități esențiale pentru viață și școală.

VEZI ȘI:

Ce învață elevii suedezi despre concentrare și ce nu spunem la noi? Un model educațional care ar ajuta și copiii din România

Cercetări Harvard și Yale: Cum o singură calitate le crește copiilor șansele de succes școlar

Descoperiți cele mai valoroase șase abilități parentale pe care le posedă părinții, potrivit unui celebru neuropsiholog

Date îngrijorătoare dintr-un studiu pe 754 de copii cu vârste între 4 și 6 ani din grădinițe: „Au dificultăți de coordonare pe care părinții nu le observă”

„Nu pot progresa!” Cele 3 abilități care lipsesc frecvent la elevii mici. Învățătoare: „Fără ele, chiar și lecțiile simple devin o luptă”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel