Cercetările internaționale arată clar că succesul școlar nu depinde exclusiv de note sau de nivelul de inteligență. O singură calitate, bine dezvoltată, poate face diferența între un copil care se adaptează și progresează constant și unul care se blochează în fața obstacolelor.
Potrivit studiilor realizate de cercetători de la Harvard University și Yale University, această calitate este autocontrolul.
SURSA FOTO: freepik.com @pixel-shot.com
Autocontrolul înseamnă capacitatea copilului de a-și gestiona emoțiile, impulsurile și comportamentele pentru a-și atinge un obiectiv. Nu înseamnă să nu simtă furie sau frustrare, ci să învețe cum să reacționeze într-un mod care nu îl blochează. Copiii care dezvoltă această abilitate își păstrează concentrarea în clasă, nu abandonează ușor sarcinile dificile și nu se lasă distrași de lucruri minore.
Un studiu de amploare realizat de cercetători de la Harvard și Yale a arătat că elevii cu nivel ridicat de autocontrol obțin rezultate școlare mai bune și au o adaptare mai bună în colectiv.
Profesorul psiholog Walter Mischel, cunoscut pentru experimentul cu bezeaua, a demonstrat că autocontrolul la vârste mici prezice performanța academică ulterioară. Copiii care au reușit să amâne recompensa au avut rezultate mai bune la testele standardizate și au manifestat mai multă motivație în activitățile școlare, notează apa.org.
Cercetările Harvard confirmă că autocontrolul influențează nu doar performanțele academice, ci și sănătatea emoțională. Copiii care știu să-și regleze emoțiile se simt mai în siguranță în mediul școlar, au relații mai bune cu colegii și profesorii și își dezvoltă mai ușor gândirea critică, potrivit developingchild.harvard.edu.
„Autocontrolul nu este un talent înnăscut. Este o abilitate care se dezvoltă în timp, prin exercițiu zilnic. Părinții pot modela acest comportament oferindu-le copiilor ocazii să ia decizii, să învețe să aștepte, să tolereze frustrarea și să își gestioneze emoțiile”, explică psihologul Adele Diamond, expert în neurodezvoltare.
Specialiștii de la Yale subliniază că părinții joacă un rol decisiv în formarea autocontrolului. Copiii care primesc sprijin pentru autonomie învață mai repede să își gestioneze singuri emoțiile.
„Sprijinul pentru autonomie este important pentru motivația și implicarea copiilor. Când adulții fac totul în locul lor, copiii nu își dezvoltă abilitățile de a face față provocărilor pe cont propriu”, arată un raport al Yale Center for Emotional Intelligence.
SURSA FOTO: freepik.com @gpointstudio
Cercetările arată că părinții pot contribui la dezvoltarea autocontrolului prin acțiuni simple, dar consecvente. Poți lăsa copilul să ia decizii potrivite vârstei lui. Îl poți învăța să aștepte și să își exprime emoțiile cu cuvinte. Îi poți oferi feedback calm atunci când reacționează impulsiv. Îi poți arăta prin propriul exemplu cum gestionezi tu frustrările zilnice.
Psihologii educaționali recomandă și exerciții zilnice care întăresc funcțiile executive. Jocurile de rol, activitățile care implică reguli și pauzele de reflecție dezvoltă răbdarea și capacitatea de autocontrol.
Conform Harvard, aceste funcții pot fi antrenate la fel cum antrenezi un mușchi, dacă sunt exersate constant.
Această calitate nu se formează peste noapte. Dar atunci când părinții o sprijină consecvent, copiii ajung să se descurce mai bine în clasă, să aibă relații mai bune și să gestioneze mai ușor presiunea școlii.
Autocontrolul nu le crește doar șansele de succes școlar, ci le oferă o bază solidă pentru întreaga viață.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.