România, codașă în Europa la sprijinul pentru copiii care nu pot ține pasul la școală. Marian Staș: „Nu putem să facem ceva pe genunchi și să fie bine”

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Categorie: Social
România, codașă în Europa la sprijinul pentru copiii care nu pot ține pasul la școală. Marian Staș: „Nu putem să facem ceva pe genunchi și să fie bine” / FOTO ILUSTRATIV: freepik.com @EyeEm
România, codașă în Europa la sprijinul pentru copiii care nu pot ține pasul la școală. Marian Staș: „Nu putem să facem ceva pe genunchi și să fie bine” / FOTO ILUSTRATIV: freepik.com @EyeEm

România se află pe locul al cincilea de la coadă între cele 31 de state europene analizate de agenția de statistică Eurydice, parte a OCDE.



Țările evaluate trebuiau, în ultimii cinci ani, să aplice măsuri pentru reducerea analfabetismului funcțional. În timp ce alte state au introdus predarea diferențiată și finanțează complet educația copiilor din medii defavorizate, România se laudă în prezent doar cu plata profesorilor pentru orele remediale.

Cărțile, indicatorul important

Analiza Eurydice folosește ca reper accesul copilului la cel puțin 26 de cărți în propria locuință. Lipsa contactului constant cu lectura afectează capacitatea de înțelegere și gândirea logică.

„Văd imediat copiii care nu citesc. Nu au un cadru coerent de gândire. Ori gândirea nu se formează doar la matematică sau la română, ci se formează la toate materiile. E greu să lămurești familiile să lase copiii să învețe”, spune, la Știrile PRO TV, Cătălin Ciupală, profesor de matematică.

Elevii fără resurse, rezultate slabe

Mulți copii au acces doar la manuale, iar în clasele primare unele opționale nu se cumpără din cauza prețului. Potrivit datelor citate de Știrile ProTV, 70% dintre acești elevi obțin rezultate slabe la citire, matematică și științe.

România are de două ori mai mulți copii sub pragul analfabetismului funcțional decât media globală.

Ce măsuri lipsesc

Eurydice recomandă statelor să crească numărul de profesori, să aplice predare diferențiată, să reducă efectivele din clase și să extindă timpul de recuperare pentru elevii cu dificultăți.

Țări precum Franța, Spania, Malta și Italia au făcut progrese vizibile. România, în schimb, se află alături de Cipru, Belgia, Macedonia și Albania, unde intervențiile au avut efecte minore.

Proiecte fără ținte clare

Ministerul Educației a introdus doar orele remediale, fără a stabili un obiectiv concret, cum ar fi creșterea ratei de promovare la bacalaureat.

A fost aprobat și un proiect european de peste 200 de milioane de lei, care implică 15.000 de elevi și 37.000 de profesori. Oficialii susțin că vor forma prin acest program un corp de experți în educația remedială.

Marian Staș: „Nu putem cosmetiza problemele”

„Corectarea sau ameliorarea nu pot fi cosmetizate, nu putem să facem ceva pe genunchi și să fie bine. Evident că în condițiile astea n-am cum să am analfabetism 40-30-15 la sută, ci am 20-30-50 la sută. Sute de licee să înceapă să-și facă propriile planuri-cadru proiectate pentru nevoile copiilor din comunitate”, spune, potrivit sursei citate, Marian Staș, formator.

Anul acesta, doar 18 școli-pilot din peste 3.000 au primit permisiunea să-și organizeze singure orarul și materiile opționale. Pregătirea elevilor cu toată clasa, înainte de examene, nu este plătită, iar doar o parte dintre profesori o fac voluntar.

Secretarul de stat Sorin Ion a confirmat că efectivele claselor au crescut în acest an școlar. Platformele online pentru exerciții și teste nu sunt finanțate, iar TVA-ul pentru carte a fost majorat recent. În aceste condiții, sprijinul real pentru elevii care au nevoie de ajutor rămâne redus.

VEZI ȘI:

„Copilul luptă cu teme și exerciții simple!” Pedagog: „E un semn că aceste competențe fundamentale lipsesc și fac învățarea dificilă pentru elev”

Cum învață copiii din Islanda să-și „antreneze” creierul pentru atenție și ce lecții pot învăța părinții și școlile din România pentru a sprijini concentrarea copiilor acasă și la școală

Greșeala pe care nu trebuie să o faci atunci când faci teme cu copilul tău, potrivit profesorilor

Date îngrijorătoare dintr-un studiu pe 754 de copii cu vârste între 4 și 6 ani din grădinițe: „Au dificultăți de coordonare pe care părinții nu le observă”

Cercetări Harvard și Yale: Cum o singură calitate le crește copiilor șansele de succes școlar

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel