Un studiu recent realizat în Canada sugerează că timpul petrecut în fața ecranelor poate influența negativ performanțele școlare ale copiilor.
Cercetătorii au descoperit că fiecare oră suplimentară de timp petrecut în fața ecranului în copilăria timpurie este asociată cu o scădere de 9% a șanselor de a obține note mai mari la testele de citire și matematică. De asemenea, elevii mai mari au prezentat o reducere de 10% a șanselor de a obține note mai bune la matematică.
SURSA FOTO: Freepik.com@freepik
Cercetătorii au recrutat peste 5.000 de copii canadieni între 2008 și 2023. Aceștia au inclus 3.322 de copii din clasa a III‑a (cu vârste de opt și nouă ani) și 2.084 de copii din clasa a VI‑a (cu vârste de 11 și 12 ani).
Părinții au raportat timpul petrecut în fața ecranelor în copilăria timpurie, iar cercetătorii au comparat aceste date cu performanțele academice ulterioare, măsurate prin teste standardizate administrate de Education Quality and Accountability Office, în special la citire și matematică pentru clasa a III‑a și la matematică pentru clasa a VI‑a.
Rezultatele, publicate în revista Jama Network Open, au arătat că fiecare oră suplimentară petrecută zilnic în fața ecranului în primii ani de viață era asociată cu o scădere de 9% a șanselor de a obține note mai mari. De asemenea, pentru elevii mai mari, aceasta a condus la o reducere de 10% a probabilității de a obține note mai mari la matematică.
Se pare că scorurile la teste au fost mai scăzute la citire și matematică, însă timpul petrecut în fața ecranelor a avut un impact mai redus asupra abilităților de scriere ale copiilor.
SURSA FOTO: Freepik.com@eyeem
Aceste rezultate apar în contextul în care Ducele și Ducesa de Sussex au acuzat companiile de social media că exploatează copiii prin algoritmi manipulatori. Cu anterioritate, aceștia avertizaseră că tinerii se confruntă cu o „epidemie” de anxietate, depresie și izolare socială, generate de experiențe negative online.
Dr. Catherine Birken, unul dintre autorii studiului, a subliniat că expunerea prelungită la ecrane, în special la televizor și media digitală, poate avea un impact semnificativ asupra rezultatelor academice ale copiilor. De asemenea, utilizarea jocurilor video a fost asociată cu performanțe mai scăzute la citire și matematică în rândul fetelor din clasa a III-a.
Organizația Mondială a Sănătății recomandă ca pentru copiii sub un an să nu existe deloc timp de ecran, iar pentru cei sub patru ani, să nu depășească o oră pe zi. Aceste recomandări se bazează pe preocupările legate de activitatea fizică redusă și dezvoltarea sănătoasă a copiilor, potrivit The Independent.
„Deși rezultatele noastre subliniază importanța de a lua în considerare cât timp petrec copiii în fața ecranelor, orice măsură sau intervenție ar trebui să țină cont și de tipul de conținut pe care îl urmăresc copiii, precum și dacă îl urmăresc singuri sau împreună cu părinți și prieteni”, a declarat Xuedi Li, autor principal al studiului și epidemiolog la SickKids.
CITEȘTE ȘI
Tot mai mulți copii sub doi ani folosesc smartphone-uri, arată un nou studiu
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.