Cariile dentare la copii pot fi moștenite genetic? Iată ce spun specialiștii

Data publicării:
Fotografie de la MM Dental/ Pexels

Cu toții cunoaștem faptul că o igienă precară a dinților și consumul excesiv de dulciuri afectează sănătatea dentară. Dar te-ai întrebat vreodată cât de mult influențează genetica dezvoltarea cariilor la copilul tău? În acest articol, vă spunem ce spune știința despre asta.

Cariile dentare din copilărie sunt una dintre cele mai frecvente afecțiuni. Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, în 2017, peste 530 de milioane de copii din întreaga lume aveau carii în dinții de lapte.

Comportamentele și obiceiurile sunt cei mai importanți factori atunci când apare boala. Cu toate acestea, există și o componentă genetică căreia trebuie acordată atenție. Mulți părinți care au suferit de carii de la o vârstă fragedă se întreabă dacă vor transmite această afecțiune copiilor lor. Să ne uităm în detaliu la rolul geneticii în dezvoltarea acestei boli.

Cum se formează cariile la copii?

Caria dentară este considerată o boală cronică și multifactorială și constă în deteriorarea dinților din cauza demineralizării care are loc atunci când mediul bucal devine foarte acid. Acest acid provine din bacteriile din gura noastră care procesează carbohidrații în dieta noastră.

Atunci când igiena orală este absentă sau lipsită, sau alimentația are un conținut ridicat de zaharuri simple, are loc o proliferare mai mare a germenilor. Acest lucru crește producția de acid și, odată cu aceasta, dinții pierd mai multe minerale și cariile avansează.

Conform studiilor efectuate de Revista Científica Odontológica, boala este rezultatul unui dezechilibru ecologic al biofilmului, care este un grup de microorganisme care aderă la țesuturile vii, iar reproducerea lor este cauzată de aportul excesiv de zahăr.

În orice caz, apar și alte situații, precum persistența acestui dezechilibru în timp și caracteristicile gazdei. În ceea ce privește acestea din urmă, unele caracteristici depind de factori ereditari:

- Cantitatea de salivă

- pH-ul gurii.

- Anatomia dinților.

Relația dintre cariile copilului și genetică

După cum am spus, cariile din copilărie apar din cauza unui dezechilibru în mediul bucal. Acest lucru este legat de un aport ridicat de zahăr și de o igienă orală deficitară. Cu toate acestea, deși nu este un factor determinant, genetica poate influența predispoziția mai mare de a suferi de această patologie.

2. Fotografie... (pexels-cottonbro-studio-4720404_58828400.jpg)

Foto: Cottombro Studio/ Pexels

Rolul factorilor genetici în apariția și dezvoltarea cariilor dentare este un subiect încă în investigație. Conform unei analize a literaturii de specialitate realizată de Universitatea Centrală din Ecuador, genetica ar putea contribui la dezvoltarea cariilor dentare prin intermediul a 4 grupuri de gene principale:

- Genele care acționează în dezvoltarea morfologică a smalțului dentar, deoarece smalțul de calitate inferioară favorizează colonizarea și distrugerea microorganismelor.

- Genele care intervin în preferința anumitor arome, deoarece provoacă un consum excesiv de carbohidrați și zaharuri, ceea ce favorizează dezvoltarea bolii.

- Genele care influențează secreția sau calitatea salivei, influențând funcția de protecție a acesteia.

- Secvențele genomice care influențează răspunsul imun și favorizează proliferarea germenilor patogeni.

Transmiterea acestor gene între generații explică tendința diferiților membri ai unei familii de a suferi de carii dentare. În orice caz, ceea ce se moștenește este predispoziția crescută, nu boala în sine. Ei bine, după cum v-am spus, alți factori sunt necesari pentru ca demineralizarea dinților să aibă loc.

3. Fotografie... (pexels-rdne-stock-project-6182764_35061400.jpg)

Fotografie de la RDNE Stock Project/ Pexels

Dacă am carii, le va avea și copilul meu?

Pentru a răspunde la această întrebare, nu este necesar doar să se evalueze dacă genetica influențează cariile dentare la copii. De asemenea, este necesar să se analizeze starea de sănătate orală a părinților, obiceiurile familiale, obiceiurile alimentare și de igienă.

Este adevărat că copiii pot moșteni anumite caracteristici orale care îi predispun la carii. Dar există mai mulți factori necesari pentru a dezvolta boala.

Dacă părintii au afecțiuni dentare pot transmite bacterii patogene copiilor lor. În acest caz, puii lor pot dezvolta leziuni dentare timpurii din cauza părinților, dar nu prin ereditate.

Gustarea din mâncarea copiilor, suflarea în mâncare, curățarea suzetelor cu propria salivă sau sărutarea lor pe gură sunt acțiuni care contribuie la transmiterea germenilor.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News

Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.

Autorul articolului: Elena Didila | Categorie: Probleme de sanatate