Schimbarea şcolii poate fi o experienţă dificilă pentru mulţi copii şi adolescenţi.
După începutul unui nou an şcolar, la mijlocul lunii octombrie este de aşteptat ca majoritatea elevilor să se fi adaptat deja la noul mediu. Însă pentru unii, integrarea încă este o provocare. Am discutat despre această situaţie cu Rachel Rossi, profesor de învăţământ primar şi coordonator al departamentului „Early Years” la Hastings School.

SURSA FOTO: Freepik.com@freepik
Procesul de adaptare este strâns legat de crearea unei legături de încredere între elev, profesori, colegi şi mediul şcolar. Dacă acest sentiment de siguranţă încă nu s-a consolidat, copilul poate întâmpina dificultăţi în a se simţi confortabil. Rachel Rossi explică faptul că fiecare elev are propriul ritm: „Unii se adaptează foarte rapid, alţii au nevoie de mai mult timp”.
Părinţii pot sprijini copilul în acest proces prin colaborare cu şcoala. De exemplu, schimbul de informaţii, fotografii, noutăţi din viaţa de acasă, mici succese, contribuie la întărirea legăturii dintre familie şi şcoală. Astfel, copilul simte că este înconjurat de susţinere şi că aparţine comunităţii.

SURSA FOTO: Freepik.com@freepik
La nivel instituţional, şcoala aplică strategii de adaptare progresivă: întâlniri „Meet the Teacher”, formulare „All About Me” unde copilul îşi poate exprima gândurile, acces gradual la clasă cu sprijinul familiei în primele zile. Pentru elevii care se alătură clasei pe parcursul anului, există programul „Buddy System”, un coleg de referinţă care ajută nou-venitul să facă conexiuni şi să se integreze mai uşor.
Observarea atentă a elevului este esenţială. Deşi copilul nu spune nimic explicit, activităţi precum „Stay and Play” sau „Learning Showcases” permit părinţilor să vadă cum se descurcă în şcoală. Comunicarea constantă cu profesorii este cheia: doar astfel se pot identifica mai devreme dificultăţi şi se poate interveni înainte ca acestea să se agraveze.
Rachel Rossi subliniază: „Comunicarea fluidă cu profesoratul este cheia.” Atunci când părinţii şi şcoala lucrează împreună, copilul primeşte sprijinul de care are nevoie pentru a se simţi valoros, în siguranţă şi integrat – condiţii esenţiale pentru învăţare şi bunăstare emoţională.
CITEȘTE ȘI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.