Copiii care au schimbat şcoala pot avea nevoie de mai mult timp să se adapteze. Ce pot face părinţii şi cadrele didactice?

Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
Categorie: Parenting
Copiii care au schimbat şcoala pot avea nevoie de mai mult timp să se adapteze. Ce pot face părinţii şi cadrele didactice? / foto: freepik.com@freepik
Copiii care au schimbat şcoala pot avea nevoie de mai mult timp să se adapteze. Ce pot face părinţii şi cadrele didactice? / foto: freepik.com@freepik

Schimbarea şcolii poate fi o experienţă dificilă pentru mulţi copii şi adolescenţi.



După începutul unui nou an şcolar, la mijlocul lunii octombrie este de aşteptat ca majoritatea elevilor să se fi adaptat deja la noul mediu. Însă pentru unii, integrarea încă este o provocare. Am discutat despre această situaţie cu Rachel Rossi, profesor de învăţământ primar şi coordonator al departamentului „Early Years” la Hastings School.

De ce durează mai mult adaptarea?

SURSA FOTO: Freepik.com@freepik

Procesul de adaptare este strâns legat de crearea unei legături de încredere între elev, profesori, colegi şi mediul şcolar. Dacă acest sentiment de siguranţă încă nu s-a consolidat, copilul poate întâmpina dificultăţi în a se simţi confortabil. Rachel Rossi explică faptul că fiecare elev are propriul ritm: „Unii se adaptează foarte rapid, alţii au nevoie de mai mult timp”.

Cum pot ajuta părinţii?

Părinţii pot sprijini copilul în acest proces prin colaborare cu şcoala. De exemplu, schimbul de informaţii, fotografii, noutăţi din viaţa de acasă, mici succese, contribuie la întărirea legăturii dintre familie şi şcoală. Astfel, copilul simte că este înconjurat de susţinere şi că aparţine comunităţii.

Ce poate face şcoala?

SURSA FOTO: Freepik.com@freepik

La nivel instituţional, şcoala aplică strategii de adaptare progresivă: întâlniri „Meet the Teacher”, formulare „All About Me” unde copilul îşi poate exprima gândurile, acces gradual la clasă cu sprijinul familiei în primele zile. Pentru elevii care se alătură clasei pe parcursul anului, există programul „Buddy System”, un coleg de referinţă care ajută nou-venitul să facă conexiuni şi să se integreze mai uşor.

Când este momentul să evaluăm dacă este nevoie de sprijin suplimentar?

Observarea atentă a elevului este esenţială. Deşi copilul nu spune nimic explicit, activităţi precum „Stay and Play” sau „Learning Showcases” permit părinţilor să vadă cum se descurcă în şcoală. Comunicarea constantă cu profesorii este cheia: doar astfel se pot identifica mai devreme dificultăţi şi se poate interveni înainte ca acestea să se agraveze.

Rachel Rossi subliniază: „Comunicarea fluidă cu profesoratul este cheia.” Atunci când părinţii şi şcoala lucrează împreună, copilul primeşte sprijinul de care are nevoie pentru a se simţi valoros, în siguranţă şi integrat – condiţii esenţiale pentru învăţare şi bunăstare emoţională.

 

CITEȘTE ȘI

Metoda de parenting a unui expert Harvard, bazată pe șase piloni cheie, pentru creșterea unor copii independenți și încrezători

Kendama provoacă controverse în școli: „De ce să o interzicem și să nu interzicem telefoanele? E absurd!” Dr. Corina Lupău: „Dezvoltă motricitatea, atenția și perseverența”

Această greșeală a părinților îi face pe copii să piardă un avantaj uriaș la școală, spun specialiștii în educație

Profesor și expert în infracțiuni împotriva minorilor: „Părinții sunt 100% responsabili pentru bullying! Sunt în spatele multor erori din lanțul de hărțuire”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.







pixel