Ministerul Educaţiei și Cercetării a aprobat o nouă metodologie prin care, în anul şcolar 2026‑2027, clasele din învăţământul de masă vor putea avea maximum 3 elevi cu cerinţe educaţionale speciale (CES).
Potrivit noilor norme, clasele care includ elevi cu CES trebuie organizate astfel încât să nu depăşească limita de trei astfel de elevi per clasă. Mai mult, pentru fiecare elev cu CES integrat se reduce şi efectivul maxim al clasei, pentru a asigura condiţii adecvate de sprijin și incluziune.
Scopul măsurii este de a promova integrarea reală a elevilor cu nevoi speciale în sistemul de masă, oferind un mediu mai echilibrat și mai bine adaptat nevoilor lor, potrivit Edupedu.ro.
Prin limitarea numărului de elevi cu CES per clasă se urmărește evitarea supraîncărcării cadrelor didactice și asigurarea resurselor necesare — sprijin specializat, atenție individuală, adaptări etc.
„Art. 7. (2) Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:
k) formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și (9) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă.”
Prevederile din legea învățământului preuniversitar, art.23, referitoare la elevii cu CES
(8) „Integrarea școlară individuală a copiilor/elevilor cu CES în grupe/clase din învățământul de masă se realizează, de regulă, la începutul anului școlar, dar poate fi făcută și pe parcursul anului școlar, în condiții justificate de identificare a CES pe parcursul desfășurării procesului instructiv-educativ de către specialiștii abilitați în acest sens.
Grupele/Clasele în care sunt înscriși preșcolari/elevi cu CES orientați pentru învățământul de masă pot funcționa cu efective minime, sub limita prevăzută la alin. (1), la solicitarea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu aprobarea DJIP/DMBIP.
(9) Pentru fiecare copil/elev cu CES integrat în învățământul de masă, efectivele maxime ale grupelor/claselor se diminuează cu 3 antepreșcolari/preșcolari/elevi.”
Astfel, avem 3 elevi cu CES într-o clasă, iar pentru fiecare elev cu CES numărul maxim de elevi din clasă se diminuează cu 3 elevi, conform legii și proiectului de metodologie.
N.R elevi cu CES ((Cerințe Educaționale Speciale) sunt copiii care, din cauza unor dificultăți (cognitive, motorii, de limbaj, comportamentale, emoționale, psiho-sociale), au nevoie de adaptări și sprijin suplimentar în procesul de învățare pentru a se dezvolta la fel ca ceilalți colegi. Acest statut se stabilește prin evaluare complexă (CJRAE/CMBRAE) și implică un Plan de Intervenție Personalizat (PIP) pentru a le asigura o educație incluzivă și echitabilă.
CITEȘTE ȘI
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.