Olanda a interzis telefoanele mobile în școli. După un an, publică concluziile într-un raport al măsurii care a stârnit proteste. Ce au descoperit cercetătorii

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Olanda a interzis telefoanele mobile în școli. După un an, publică concluziile într-un raport al măsurii care a stârnit proteste. Ce au descoperit cercetătorii / FOTO: freepik.com @alexander_safonov
Olanda a interzis telefoanele mobile în școli. După un an, publică concluziile într-un raport al măsurii care a stârnit proteste. Ce au descoperit cercetătorii / FOTO: freepik.com @alexander_safonov

Olanda a decis să interzică utilizarea telefoanelor mobile în școli, iar efectele nu au întârziat să apară.



Deși la început măsura a stârnit proteste masive din partea elevilor, părinților și chiar a unor cadre didactice, bilanțul de după primul an arată că decizia a fost una inspirată.

CITEȘTE ȘI „O vacanță mascată”: Așa văd elevii Săptămâna Verde, potrivit raportului oficial al Ministerului Educației. Profesorii spun că părinții încurajează absenteismul, iar sensul programului se pierde

Expunerea excesivă la tehnologie, mai ales în anii formativi, poate avea efecte negative asupra dezvoltării

SURSA FOTO: freepik.com @wavebreakmedia_micro

Astăzi, tehnologia face parte din aproape toate aspectele vieții noastre: de la locul de muncă și până acasă, inclusiv în școli, unde este folosită tot mai des ca instrument de învățare.

Dispozitivele inteligente au devenit atât de prezente în viața noastră încât a devenit ceva firesc să vedem copii și adolescenți folosindu-le acasă, în parc sau în timpul orelor.

Totuși, studii recente arată că expunerea excesivă la tehnologie, mai ales în anii formativi, poate avea efecte negative asupra dezvoltării cognitive, a capacității de concentrare și a relațiilor sociale.

Țări precum Olanda au ținut cont de aceste avertismente și au luat o decizie radicală: interzicerea telefoanelor mobile în școli.

Decizia interzicerii telefoanelor în școli a fost contestată

Guvernul olandez a implementat această măsură în ianuarie anul trecut, urmând exemplul altor state europene. La început, decizia a fost contestată, unii părinți au spus că nu își pot contacta copiii, iar unii profesori s-au temut că nu va putea fi aplicată eficient.

Cu toate acestea, autoritățile au rămas ferme. Telefoanele mobile au fost interzise în învățământul primar, gimnazial și vocațional, cu excepția situațiilor în care erau necesare din motive educaționale sau medicale.

Fiecare școală a primit libertatea de a-și stabili propriile reguli, în funcție de nevoile comunității.

La un an distanță, raportul intitulat „Studiu ulterior: Acordul național privind telefoanele mobile și alte dispozitive”, comandat de Ministerul Educației, Culturii și Științei, arată că, deși măsura poate părea extremă, rezultatele obținute confirmă eficiența ei.

Copiii sunt mai concentrați la ore, interacționează mai mult între ei și se bucură de un mediu școlar mai liniștit, fără distragerile constante ale telefonului.

SURSA FOTO: freepik.com @The Yuri Arcurs Collection

Mai multă socializare, concentrare mai bună și rezultate școlare îmbunătățite: ce au observat școlile după interzicerea telefoanelor mobile

Crearea unui mediu social mai sănătos și obținerea unor note mai bune au fost principalele beneficii raportate în urma interzicerii telefoanelor mobile în școli.

Aceste concluzii reies dintr-un sondaj realizat în rândul a 317 directori de școli gimnaziale, 313 directori de școli primare, dar și din discuții de tip focus grup cu profesori, elevi și părinți.

Una dintre cele mai vizibile schimbări a fost în plan social. Alexander Krepel, cercetător la Institutul Kohnstamm, care a coordonat sondajul, afirmă că lipsa telefoanelor i-a încurajat pe elevi să interacționeze direct unii cu ceilalți.

„Fără telefoane mobile, copiii sunt mai motivați să vorbească între ei. În plus, multe dintre interacțiunile problematice dintre elevi, precum hărțuirea cibernetică, au fost eliminate.

De exemplu, nu mai este posibil ca cineva să facă în secret o fotografie în clasă și să o distribuie apoi într-un grup de WhatsApp, ceea ce sporește semnificativ siguranța socială”, explică cercetătorul, potrivit bebesymas.com.

Cea mai mare schimbare: creșterea capacității de concentrare

Potrivit școlilor incluse în sondaj, cel mai mare impact a fost observat asupra capacității de concentrare a elevilor, în special în învățământul secundar.

Astfel, 75% dintre școli au raportat o îmbunătățire clară a atenției elevilor, iar 28% au remarcat o creștere a performanțelor academice.

Inclusiv în școlile cu profil special, unde sunt permise unele excepții pentru dispozitive medicale sau asistive (precum aparatele auditive conectate la telefoane sau softurile de citire cu voce tare), s-au înregistrat îmbunătățiri notabile.

53% dintre aceste unități școlare au semnalat o concentrare mai bună, iar 45% au observat o atenție sporită, concluzionând că interdicția a avut un impact pozitiv clar asupra procesului educațional.

La nivelul școlilor primare, efectele asupra performanței academice au fost minime, întrucât foarte puțini elevi aduceau telefoane mobile la școală chiar și înainte de implementarea noilor reguli. Cu toate acestea, 23% dintre școli au remarcat o îmbunătățire a bunăstării elevilor și a climatului social din clase.

Freya Sixma, purtătoarea de cuvânt a Consiliului pentru Învățământul Secundar din Olanda, care reprezintă școlile și consiliile de administrație, a declarat pentru The Guardian că rezultatele au schimbat complet percepția asupra interdicției:

„La început, au existat numeroase proteste din partea profesorilor, elevilor, părinților și chiar a unor școli, cu îngrijorări legate de modul în care această măsură va funcționa. Dar acum vedem că, de fapt, toată lumea este destul de mulțumită”.

VEZI ȘI:

„Vom asista la un val de demisii!” Revolta din Educație explodează: „Tot ceea ce observăm în ultimul timp este împotriva concepției pedagogice de dezvoltare a învățământului”

Aproape un sfert dintre liceenii români au încercat jocuri de noroc

Elev dat afară din casă de părinți, după nota „prea mică” la examen

Toate școlile vor putea utiliza catalog electronic din anul școlar 2025‑2026

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.







pixel