Aceasta este vârsta la care copiii înțeleg noțiunea de timp așa cum o înțelegem noi

Data publicării:
Aceasta este vârsta la care copiii înțeleg noțiunea de timp așa cum o înțelegem noi. FOTO: freepik @stockking
Aceasta este vârsta la care copiii înțeleg noțiunea de timp așa cum o înțelegem noi. FOTO: freepik @stockking

Este normal ca unui copil să îi ia timp să învețe și să înțeleagă noțiunile precum „mâine”, „mai târziu”, „săptămâna trecută”? La ce vârstă va reuși copilul să înțeleagă noțiunea de timp așa cum o înțelegem noi? Poate că te frământă și pe tine aceste întrebări, iar noi am consultat specialiștii în domeniu și avem răspunsurile!



Pe măsură ce copiii se confruntă cu experiențe repetate și înțeleg că anumite evenimente se întâmplă în anumite momente, ei încep să își dezvolte o înțelegere rudimentară a conceptului de timp. De exemplu, ei pot realiza că dimineața este momentul când se trezesc și merg la grădiniță, iar seara este momentul când se culcă. Aceste rutine zilnice îi ajută să identifice secvența evenimentelor și să le asocieze cu anumite momente ale zilei.

De asemenea, interacțiunile cu părinții și alți adulți îi ajută pe copii să își dezvolte înțelegerea timpului. Adulții folosesc termeni precum „acum”, „mâine” sau „ieri” pentru a descrie momentele și perioadele de timp. Copiii încep să asocieze aceste cuvinte cu experiențele lor și învață că „acum” înseamnă în acest moment, „mâine” înseamnă în viitor și „ieri” înseamnă în trecut.

De exemplu, Vlad întârzie la școală și mama îi spune: „Hai, nu e timp să te joci!”. Îi ia mult timp să mănânce piureul de legume și tata îl întreabă: „Cât timp te vei mai juca cu lingura?”  În weekend va veni mătușa lui de departe și îi spune: „Nu te-am văzut de mult timp!” Până la vârsta de șapte ani, Vlad probabil că nu va înțelege bine conceptul de timp, dar nu va fi o noțiune total străină pentru el.

Astfel, în primele etape de dezvoltare, copiii încep să înțeleagă că timpul există chiar dacă nu înțeleg exact cum funcționează. Prin rutinele zilnice și evenimentele succesive, cum ar fi ora de culcare sau de baie, copiii încep să stabilească un sentiment de bază al temporalității. Ei își pot aminti și recunoaște activități specifice care au avut loc recent, cum ar fi jocul în parc după-amiază.

Citește și Vezi dacă desenele pe care le face copilul sunt normale, în funcție de vârsta lui. Experții au identificat tiparele

 

Copiilor le este greu pentru că este abstract

 

În mod firesc, copiii mici sunt concentrați în principal asupra prezentului imediat. Pentru un copil în vârstă de trei ani, conceptul de timp poate părea extrem de abstract și dificil de înțeles. Este crucial să adaptăm abordarea noastră și să folosim metode care să îi ajute să înțeleagă și să asocieze noțiuni temporale simple.

Ordinea evenimentelor este unul dintre primele aspecte ale percepției temporale pe care copiii îl pot înțelege. Putem folosi exemple concrete pentru a-i ajuta să înțeleagă ordinea cronologică a evenimentelor, cum ar fi divizarea zilei în momente specifice: dimineața, după-amiaza și noaptea sau săptămâna în zile precum luni, marți, miercuri etc. Putem folosi cuvinte simple precum „înainte”, „în timpul” și „după” pentru a descrie relația temporală între evenimente.

Un alt aspect important este durata. Copiii pot înțelege conceptul de timp limitat, cum ar fi o zi, o jumătate de oră, o săptămână sau o lună. Putem folosi exemple concrete și relevante pentru ei, cum ar fi perioadele de timp pe care le petrec în diverse activități, precum jocul sau somnul, pentru a-i ajuta să își dezvolte înțelegerea duratei.

Dezvoltarea limbajului joacă un rol esențial în înțelegerea timpului. Pe măsură ce copiii dobândesc abilități lingvistice, ei pot începe să învețe și să utilizeze cuvinte legate de timp, cum ar fi „ieri”, „azi”, „mai târziu” sau „mâine”. Aceste cuvinte le permit să exprime evenimente în trecut, prezent și viitor. Prin urmare, adulții au o responsabilitate importantă în a-i învăța pe copii aceste cuvinte și în a le utiliza în situații cotidiene.

Când și cum învață copiii noțiunea de timp?

2. -imagine fara descriere- (aceasta-este-varsta-la-care-copiii-inteleg-notiunea-de-timp-asa-cum-o-intelegem-noi-2_77942400.jpg)

SURSA FOTO: freepik.com @stockking

Evoluția înțelegerii conceptului de timp în mintea copiilor are loc pe parcursul diferitelor etape ale dezvoltării lor:

De la naștere până la 2 ani: În această perioadă, copiii au o percepție temporală mai afectivă sau subiectivă. Ei asociază timpul cu nevoile lor fiziologice de bază, cum ar fi somnul și hrănirea. Încep să facă distincții între dimineață, după-amiază și noapte în funcție de aceste nevoi.

De la 3 la 4 ani: În această etapă, copiii încep să înțeleagă noțiuni de viteză și pot face diferența între ce este lent și ce este rapid. Încep să dezvolte o înțelegere a ordinii și succesiunii evenimentelor. De exemplu, ei pot înțelege că există o anumită rutină matinală, cum ar fi trezirea, spălarea pe dinți, pe față, micul dejun și pregătirea pentru grădiniță, în timp ce părinții lor se pregătesc pentru muncă.

5 și 6 ani: În această etapă, copiii încep să distingă între înainte și după și încep să înțeleagă noțiuni de trecut și viitor. Cu toate acestea, pot exista momente în care confundă încă aceste cuvinte și le folosesc în mod inversat. Ei pot începe să înțeleagă conceptul de „mâine” și „ieri”, dar pot avea dificultăți în a le folosi corect.

De la 7 ani: La această vârstă, copiii înțeleg pe deplin expresii legate de timp, cum ar fi „săptămâna viitoare vom merge în excursie” sau „nu i-am văzut pe copii de o lună”. Ei au dobândit o înțelegere a temporalității și integrează natural aceste noțiuni în limbajul lor. În acest punct, copiii sunt conștienți de momentul în care se află și înțeleg semnificația termenului „timp” în toate aspectele sale.

Vezi și „Copilul va fi timid ca mama sau îndrăzneț ca tata?” Cercetările au adus la lumină dovezi fascinante despre personalitățile micuților

Ce se întâmplă dacă nu înțelege copilul noțiunea de timp?

Înțelegerea noțiunii de timp poate varia de la un copil la altul. Unii pot avea mai multe sau mai puține dificultăți în a-l înțelege pe deplin și a folosi timpul corect. Există anumite motive posibile pentru care un copil poate avea dificultăți în înțelegerea timpului.

În primul rând, înțelegerea timpului este un proces complex care se dobândește pe măsură ce etapele dezvoltării progresează. Este posibil ca un micuț să nu fi ajuns încă în stadiul în care poate înțelege pe deplin noțiunea de timp. În al doilea rând, așa cum am explicat, încă vorbim despre un concept abstract, care este greu de înțeles pentru copiii mai mici. Pe măsură ce copiii cresc și se maturizează cognitiv, ei sunt mai capabili să înțeleagă concepte abstracte, cum ar fi timpul. 

Un alt motiv pentru care un copil nu înțelege noțiunea de timp se poate datora experienței sale limitate. Dacă un copil a avut o expunere limitată la evenimente secvențiale sau rutine zilnice, este posibil să înțeleagă mai greu acest concept. Să ne amintim că experiențele repetitive pot ajuta un copil să-și întărească înțelegerea temporală. Este esențial să folosim și strategii de predare clare și concrete, cum ar fi exemple și activități practice pentru a facilita înțelegerea copiilor noștri. Totuși, dacă un copil are prea multe dificultăți în a înțelege noțiunea de timp și știm că a trecut de stadiul de dezvoltare și maturitate și că, în calitate de părinți, am pus accent pe a-l ajuta să înțeleagă acest concept, poate că există o problema mai mare.

Există unele tulburări de dezvoltare în care copiii pot avea dificultăți în înțelegerea timpului. Acestea pot fi tulburarea din spectrul autist, tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție sau altele. Dacă vedeți acest scenariu, cel mai bine este să mergeți la un specialist.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Dezvoltare intelectuala





pixel