Copii: Importanța scrisului de mână în dezvoltarea educațională a copiilor

Data actualizării: | Data publicării:
Fotografie de la Olia Danilevich: Pexels
Fotografie de la Olia Danilevich: Pexels

În era digitală oamenii scriu din ce în ce mai puțin de mână. Studiile științifice recente au demonstrat importanța scrisului de mână în dezvoltarea educațională a copiilor. 



Scriem din ce în ce mai puțin de mână. Nu mai scriem scrisori, ci trimitem e-mailuri, notăm pe tabletă, scriem lista de cumpărături pe telefonul mobil. În unele țări precum Finlanda, scrisul de mână nu mai este obligatoriu nici măcar la școală.

Deci, viitorul este acela de a a da uitării pixul și hârtia? Nu, cel puțin conform psihologilor și oamenilor de știință. Potrivit noilor studii, scrisul de mână este foarte important pentru dezvoltarea cognitivă și învățare.

Mâinile sunt un apendice al corpului, în comunicare directă cu creierul, care de-a lungul secolelor s-a dezvoltat împreună cu abilitățile manuale. Prin intermediul mâinilor suntem capabili să activăm diferite zone ale creierului în sincronie perfectă. Simplul act de a scrie este o primă formă de raționament.

Scrierea și luarea notițelor sunt acte care activează diferite zone ale creierului. Și două studii americane demonstrează, de asemenea, acest lucru.

Primul studiu: scrierea cu majuscule, cursive și la tastatură de către un grup de copii de clasa I

Primul studiu este realizat de Virgiania Berninger, psiholog la Universitatea din Washington. Cercetătorul a analizat scrierea în bloc, cursivă și cu tastatură a unui grup de copii de școală elementară și a comparat rezultatele.

Ceea ce a apărut este că diferitele moduri de a scrie sunt asociate cu modele distincte și separate ale creierului care produc rezultate finale diferite.

„Copiii care scriu de mână produc mai multe cuvinte și mai repede decât cei care scriu pe o tastatură și, de asemenea, arată o bogăție mai mare de idei în comparație cu acestea din urmă”, spune Berninger.

Mai mult, analizând aspectul creativ, reiese că atunci când s-au confruntat cu solicitarea de a găsi idei pentru a dezvolta o temă, cei cu un scris de mână mai bun au prezentat și o mai mare activare neuronală în zonele asociate cu memoria de lucru și o creștere a activării globale în citire și scriere.

Al doilea studiu: modul în care scrisul de mână influențează activitatea creierului copiilor

Al doilea studiu este realizat de Karin James, psiholog la Universitatea Indiana. Cercetătorul a folosit un scaner pentru a vedea modul în care scrisul de mână influențează activitatea creierului copiilor.

James, după ce le-a arătat o scrisoare sau o formă copiilor care încă nu învățaseră să citească, le-a rugat să o reproducă alegând dintre trei variante diferite: desenarea pe o foaie albă, trasarea conturului literei punctate, tastarea folosind-se de un copmputer.

Scanerul a arătat că cei care desenaseră o literă cu mâna liberă au prezentat o activitate mai mare în trei zone ale creierului: girusul fusiform stâng, girusul frontal inferior și cortexul parietal posterior. Și din moment ce acestea sunt aceleași zone care sunt activate la adulți atunci când citesc și scriu, acest lucru ar putea însemna că scrierea manuală te ajută să înveți să citești.

În schimb, copiii care au tastat sau trasat nu au prezentat un astfel de efect, iar activarea a fost semnificativ mai slabă.

„Când scriem cu mâna trebuie să realizăm diverse acțiuni: să coordonăm ochiul cu mâna, să ne orientăm în spațiul hârtiei, să reproducem desenul literei... acțiuni care nu se întâmplă dacă treci peste o literă deja desenată, nici dacă tastezi la tastatură.

În plus, atunci când scrieți o scrisoare de mână, acesta produce un rezultat foarte variabil. Și această variabilitate poate fi în sine un instrument de învățare. A fi capabil să descifrezi variabilitatea fiecărei litere este mai util în construirea unei reprezentări a acesteia decât să vezi exact același semn în mod repetat”, explică James.

Prin urmare, aceste studii arată că există o legătură puternică între scrisul de mână și dezvoltarea potențialului unei persoane. Evident că nu înseamnă că trebuie să renunți la tehnologie, dar instrumentele digitale trebuie folosite cu moderație, mai ales în rândul copiilor: pentru a nu le limita abilitățile.

Citește și: Decalogul pentru „sănătatea digitală” a copiilor și tinerilor

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Elena Didila | Categorie: Dezvoltare intelectuala
Tagurile articolului: caligrafie copii scisul de mana





DC Media Group Audience
pixel