Copiii NU mai trăiesc senzația de foame. Dr. Boroghină: „Există o tendință de a-i suprasatura!” Au ei nevoie de „ceva de ronțăit” sau de „ceva dulce”? / VIDEO

Data actualizării: | Data publicării:
Copiii NU mai trăiesc senzația de foame. Dr. Boroghină: „Există o tendință de a-i suprasatura!” Au ei nevoie de „ceva de ronțăit” sau de „ceva dulce”? / FOTO: freepik.com @dekazigzag
EXCLUSIV
Copiii NU mai trăiesc senzația de foame. Dr. Boroghină: „Există o tendință de a-i suprasatura!” Au ei nevoie de „ceva de ronțăit” sau de „ceva dulce”? / FOTO: freepik.com @dekazigzag

Dr. Steluța Boroghină, medic primar pediatru, medic nutriționist și specialist în gastroenterologie și nutriție pediatrică, a vorbit la Părinți Prezenți, emisiune moderată de Loredana Iriciuc, redactor-șef ParintisiPitici.ro, despre o nouă tendință care pare să se contureze în rândul părinților în ceea ce privește satisfacerea nevoilor alimentare ale copiilor lor.



Copiii nu mai trăiesc senzația de foame pentru că părinții, atunci când merg în parc sau la alte activități, iau întotdeauna gustări sau „ceva de ronțăit” cu ei, pentru a ne asigura că micuții nu se simt flămânzi.

„Există așa o tendință de a-i suprasatura pe copii cu mâncare și de a avea tot timpul la îndemână”, a precizat specialistul în gastroenterologie și nutriție pediatrică.

Întrebarea care se ridică este cât de mult poate sta un copil fără mâncare fără să fie afectat. 

Dr. Steluța Boroghină a răspuns: Două ore - două ore și jumătate cel puțin, cât timp are loc digestia, nu se întâmplă absolut nimic!

Și seara este bine să mănânce NU chiar înainte de culcare. Aud foarte mulți părinți, cu cât este copilul mai mic, care îi mai dau măcar un lapte la culcare, măcar o masă chiar înainte să se culce.

Și nouă ne-ar fi rău și am avea reflux. Trebuie să ne gândim că un copil are aceleași riscuri.

Citește și „Marea problemă a părinților!” Dr. Steluța Boroghină explică unde greșim cu alimentația copiilor: „AȘA îi facem să devină dependenți de dulce!” / VIDEO

Dr. Steluța Boroghină: „Copiii au nevoie de carbohidrați, proteine și de grăsimi, în ECHILIBRU!”

Au copiii nevoie de „ceva dulce” în dieta lor? Dr. Boroghină oferă o perspectivă clară asupra acestui aspect și oferă sfaturi practice.

Copiii au nevoie de carbohidrați mai mult decât adulții! Au nevoie și de proteine, pentru că au nevoie ca să crească și ca să se construiască, sunt un fel de cărămizi. Au nevoie și de grăsimi mai mult decât adulți.

Noi adulții tindem să exagerăm cu proteinele tocmai din ideea că pe noi nu ne îngrașă. Ei bine, la micuți, în prima copilărie, exageratul cu proteinele crește riscul de obezitate după vârsta de 7-9 ani. 

Atâta timp cât totul este în echilibru și știm exact cam cât ar trebui să mănânce un copil, e în regulă.

SURSA FOTO: freepik.com @EyeEm

Acum, revenim la dulciuri. Este foarte în regulă dacă poate să mănânce o dată la 2-3 zile, nu zilnic. Și nu sucuri fără zahăr sau dulciuri fără zahăr pentru că gustul dulce tot îl dezvoltăm și atunci va cere în continuare dulce.

Dacă copilul știe că astăzi mănânc o prăjitură, mâine mănânc cu fruct, este tot o satisfacere a gustului pentru dulce.

Acum, în parc, toți copiii mănâncă ceva dulce, toți copiii mănâncă înghețată. De fapt, este și mediul acesta obezogen în care noi trăim și un mediu în care, dacă vă uitați oriunde, și parcurile sunt pline de mâncare, de chioșcuri, care surpriză, dacă ar servi, nu știu, mâncare bio sau mâncare cât mai sănătoasă, până la urmă și prăjituri de casă, nu ar fi o tragedie. Dar, găsim numai lucruri ultra-procesate, numai găsimi trans ș.a.m.d., fie ele că sunt chipsuri, fie mai știu eu ce prăjiturele”. a spus dr. Steluța Boroghină la Părinți Prezenți, o emisiune marca ParintisiPitici.ro.

Vezi și Copiii care vor doar pizza, paste și cartofi prăjiți. Dr. Boroghină: „Părintele poate a fost mai slab în fața copilului și i-a zis: facă-se voia ta! NU îi interzici, dar faci ASTA!” / VIDEO

Care ar fi cele mai sănătoase dulciuri?

În cadrul unei discuției de la Părinți Prezenți, dr. Boroghină a fost întrebată despre opțiunile pentru dulciuri sănătoase. Răspunsul expertului a evidențiat importanța alegerii alimentelor făcute în casă și adaptate nevoilor copiilor.

„Cele pe care le facem în casă, în principiu, unde știm ce punem în ele și unde ne adaptăm vârstei copilului. Și înghețata poate fi sănătoasă! În principiu, să fie cât mai simple. Până la urmă și ciocolata, dacă nu avem intoleranțe. Deci, pentru un copil cu sănătatea în regulă, nu e nicio problemă.

Dulce poate fi, de exemplu, și un iaurt în care punem niște fulgi de cereale la care adăugăm, hai să spunem, o lingură, două de gem făcut în casă sau dacă nu, niște fructe mărunțite. Acesta e un exemplu despre cum putem înlocui ceva foarte procesat care se găsește în comerț.

E adevărat că este mai ușor și ne este mult mai comod să cumpărăm 5-6 iaurturi/budinci și să fie acolo în casă. Dar eu cred că budinca putem să o facem și noi acasă”, a mai punctat specialistul în gastroenterologie și nutriție pediatrică.

Dr. Boroghină: „Cantitatea face otrava”

Medicul primar pediatru a mai fost întrebată și despre sucurile naturale și efectele lor asupra sănătății. Răspunsul său a fost clar:

SURSA FOTO: freepik.com @galitskaya

Nu, sucurile naturale nu sunt sănătate curată! Eu una nu le recomand.

Cantitatea face otrava, cam așa putem spune. Adică, dacă bem 50 ml de suc de portocale, rezultatul unei portocale stoarse, diluat eventual cu apă, poate fi în regulă. Deși pierdem multe fibre, pierdem anumite componente ale fructului întreg, care să spunem că ne-ar ajuta și ne aduc și alte beneficii.

Asta este problema! Sucurile de fructe sunt un concentrat! Nu cred că nimeni poate să mănânce, cu atât mai puțin un copil, trei mere, două portocale și o banană, cât pui în jumătate de litru.

Dacă îi dai din acest piure 100 ml poate fi în regulă, în loc de o gustare dulce, să spunem. Dar, dacă bei jumătate de litru, cu siguranță este fructoza care o să te predispună la foarte multe lucruri: să se depună în ficat, să ai predispoziție către diabet, să ai predispoziție către obezitate ș.a.m.d.

Deci, NU! Mai bine haideți să mâncăm fructele întregi. Ne aduc toate beneficiile lor!, a mai spus dr. Boroghină.

Urmăriți emisiunea integral:

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Alimentatie si nutritie




Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

DC Media Group Audience
pixel