Raport PISA: Elevii născuți în decembrie au un risc mai mare de a repeta anul școlar decât cei născuți în ianuarie

Data publicării:
Raport PISA: Elevii născuți în decembrie au un risc mai mare de a repeta anul școlar decât cei născuți în ianuarie / FOTO: freepik.com
Raport PISA: Elevii născuți în decembrie au un risc mai mare de a repeta anul școlar decât cei născuți în ianuarie / FOTO: freepik.com

Potrivit celui mai recent raport PISA, există o diferență semnificativă în ceea ce privește repetarea anului școlar între elevii născuți în decembrie și cei născuți în ianuarie. Microdatele din acest raport dezvăluie că această discrepanță academică persistă în toate categoriile socio-economice.



Raportul PISA, referitor la anul 2022, arată că există numeroase variabile care pot influența performanța școlară a elevilor. Cu toate acestea, un aspect aparent neașteptat a ieșit la iveală: luna nașterii. Se pare că momentul în care un copil se naște poate avea un impact semnificativ asupra rezultatelor sale școlare și a probabilității de a repeta o clasă.

Microdatele din ultimul test PISA arată că diferența dintre elevii născuți în decembrie și cei născuți în ianuarie este notabilă. Concret, 26% dintre elevii născuți în decembrie au repetat cel puțin un an de școală, în timp ce acest procent se reduce la 18% pentru cei născuți în ianuarie. Cu alte cuvinte, faptul că un copil se naște în decembrie în loc de ianuarie crește probabilitatea acestuia de a repeta o clasă cu 44%. 

Explicația exactă pentru această diferență în performanța școlară legată de luna nașterii rămâne subiect de cercetare și discuție, dar datele furnizate de raportul PISA sunt cu siguranță un punct de plecare important pentru dezbaterea viitoare și pentru luarea unor măsuri în vederea reducerea acestui decalaj.

Citește și Analiză despre dezastrul României de la testele PISA. Doctor în Ştiinţele Educaţiei: „Se memorează mecanic şi în opt zile uiţi 80%. Ne furăm singuri căciula!”

Raportul PISA propune și o soluție

Impactul contrastant al datei de naștere asupra repetării școlare este remarcabil și, mai surprinzător, este prezent în toate straturile sociale. O analiză detaliată a datelor PISA, utilizând indicele socio-economic pe care această evaluare îl folosește, dezvăluie că discrepanța dintre elevii născuți în ianuarie și cei născuți în decembrie în ceea ce privește repetarea anului școlar este consistentă în toate categoriile.

Până în prezent, se credea că mobilitatea socială era influențată în principal de factori socio-economici. Cu toate acestea, noile date oferite de raportul PISA ne arată că există și alte variabile transversale care au un impact semnificativ, precum luna de naștere a copilului. 

Raportul PISA propune și o soluție care ar putea avea un efect pozitiv semnificativ asupra rezultatelor școlare ale copiilor noștri: program de pregătire personalizat. Acest instrument este considerat a fi o soluție în corectarea inegalităților educaționale. Potrivit raportului, aceste programe pot deschide calea către reducerea acestor discrepanțe și pentru a spori șansele de succes ale elevilor.

Vezi și PISA 2022. România ocupă locul 45 la matematică și citire, locul 48 la științe și se clasează pe penultimul loc în rândul țărilor UE participante

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Dezvoltare intelectuala





DC Media Group Audience
pixel