Mulți copii și multe fete încep această etapă pentru prima dată și, prin urmare, multe familii fac jonglerii pentru a se potrivi cu celebrul „perioadă de adaptare”. Știm ce este, dar știm cu adevărat cum îi afectează pe copiii noștri?
Ghada Aboud recunoaște că începutul anului școlar „de obicei generează anumite îngrijorări în familii, legate de întrebări precum: „Va trece greu prin această perioadă? Va dura mult până se va adapta?”.
Plecând de la aceste îngrijorări comune majorității părinților, această expertă a constatat, pe parcursul experienței sale, că pentru marea majoritate a copiilor, perioada de adaptare „este foarte pozitivă pentru copilul care începe pentru prima dată școala”.
Sursa foto: freepik.com@freepik
În funcție de fiecare Comunitate Autonomă și cu anumite nuanțe stabilite de școlile în sine, perioada de adaptare presupune ca, în primele săptămâni ale anului școlar, cei mai mici elevi să meargă mai puțin la școală, pentru ca trecerea de la timpul liber la rutina școlară strictă să fie treptată și să nu fie prea severă pentru ei.
Pe de altă parte, pentru a face față acestui program atât de disruptiv pe care îl provoacă perioada de adaptare în primele săptămâni, există familii care se organizează pentru a-și lua zile libere și a însoți copilul în această perioadă școlară.
Sursa foto: freepik.com@freepik
„Ca specialist în educația copiilor de această vârstă de 25 de ani, fiind tutore de clasă și făcând parte din echipele de conducere, sunt de părere că perioada de adaptare este benefică, dar nu trebuie să fie prea lungă”, subliniază profesoara Aboud, potrivit Serpadres.
„Perioada de adaptare este esențială pentru a ajuta copilul să se obișnuiască cu mediul școlar și cu noile cerințe, însă este important ca această tranziție să fie graduală și să nu fie prelungită prea mult timp”, adaugă Ghada Aboud.
Ea subliniază faptul că fiecare copil are ritmul său propriu de adaptare, iar părinții trebuie să fie răbdători și să ofere suport constant, fără a forța un progres rapid.
De asemenea, este esențial ca profesorii să colaboreze strâns cu părinții, pentru a observa evoluția copilului și a ajusta programul de adaptare în funcție de nevoile individuale.
Sursa foto: freepik.com@master1305
Adaptarea nu înseamnă doar obținerea unei rutine școlare, ci și integrarea într-un colectiv, dezvoltarea abilităților sociale și gestionarea emoțiilor.
În acest context, părinții joacă un rol esențial. Este important ca aceștia să fie implicați în această perioadă, să comunice deschis cu educatorii și să își sprijine copiii cu încredere, fără a transmite un sentiment de neliniște sau panică.
Pe măsură ce copilul se adaptează treptat, începând să se simtă mai încrezător în mediul școlar, perioada de adaptare poate deveni o experiență pozitivă, care va pune bazele unei relații sănătoase și armonioase între copil și școală.
Totodată, Ghada Aboud menționează că o perioadă de adaptare prea lungă poate deveni contraproduktivă, întrucât poate crea o dependență emoțională excesivă față de părinți și o întârziere a integrării sociale.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.