Te-ai gândit vreodată că cei mai buni lideri ai viitorului nu sunt neapărat copiii cu cele mai mari note?
Cercetările recente de la Harvard Graduate School of Education sugerează că succesul în leadership nu depinde exclusiv de performanțe academice, ci de o calitate adesea trecută cu vederea: inteligența socială.
„Liderii eficienți încep prin a arăta empatie și prin a câștiga încrederea celor din jur, nu prin a domina sau prin a arăta că știu tot”, explică profesorul Richard Weissbourd, psiholog la Harvard, conform sursei citate.
Un raport publicat de Wallace Foundation în 2023 arată că abilitățile de leadership se dezvoltă de timpuriu, încă din școala primară, și că nu există o corelație directă între rezultate școlare excelente și capacitatea de a conduce un grup.
Un alt studiu publicat în Frontiers in Psychology (2022) a descoperit că elevii percepuți ca „lideri” de către colegi erau adesea cei capabili să medieze conflicte, să explice concepte altora sau să mențină spiritul de echipă, nu neapărat cei care obțineau premiul I la olimpiade.
Specialiștii o numesc „leadership prosocial”, capacitatea de a-i include pe ceilalți, de a asculta activ și de a crea un climat de siguranță emoțională.
„Un copil cu abilități sociale bine dezvoltate poate inspira o echipă chiar și fără să fie cel mai deștept din clasă”, spune psihologul Jennifer Garvey Berger, autoare de studii despre leadership adaptativ, potrivit Harvard Business Review.
Această trăsătură se dezvoltă prin interacțiuni între oameni, nu prin teste sau examene.
O învățătoare din București a atras atenția în aceste zile, într-un grup dedicat cadrelor didactice, asupra unui elev care nu avea cele mai mari note din clasă, dar era cel pe care ceilalți îl chemau să-i ajute.
Când colegii se certau, el venea cu o glumă și calma spiritele, potrivit învățătoarei.
„Pe el îl ascultă toată clasa”, spunea învățătoarea. „Nu pentru că e cel mai deștept la matematică, ci pentru că îi face pe ceilalți să se simtă văzuți”.
Acesta este genul de leadership pe care cercetările mari din lume îl confirmă.
Psihologii de la Harvard și Yale recomandă părinților să aibă acasă câteva obiceiuri: să asculte activ (întreabă copilul cum se simte colegul său și cum ar putea să-l ajute), să facă jocuri de rol (prin joacă, copiii exersează luarea deciziilor și negocierea) și să le dea responsabilități mici (implicarea în sarcini de familie, precum organizarea mesei, dezvoltă inițiativa).
Dr. Marc Brackett, expert în inteligență emoțională la Yale, spune că „cei mai buni lideri sunt cei care înțeleg emoțiile, atât pe ale lor, cât și pe ale altora”.
Dacă observi că micuțul tău evită constant interacțiunile sociale sau se simte copleșit în grupuri, un psiholog școlar sau un consilier îl poate sprijini.
Liderii nu sunt „născuți”, ci formați, prin experiențe și ghidaj potrivit.
Poate că fiul sau fiica ta nu ia premiul întâi la fiecare concurs, dar dacă reușește să aducă zâmbete, să unească echipa la un proiect și să îi motiveze pe ceilalți, el sau ea ar putea fi viitorul lider de care lumea are nevoie.
„Leadership-ul nu e despre a fi cel mai bun, ci despre a-i face pe ceilalți mai buni”, concluzionează Dacher Keltner, psiholog la UC Berkeley (sursa: Greater Good Science Center).
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.