„Introvertit”, „răsfățat”, „egoist”. 3 din 10 copii cresc singuri la părinți, iar aceste etichete sunt dăunătoare. Studiile arată că a nu avea frați nu e ceva negativ

Data publicării:
„Introvertit”, „răsfățat”, „egoist”. 3 din 10 copii cresc singuri la părinți, iar aceste etichete sunt dăunătoare. Studiile arată că a nu avea frați nu e ceva negativ / FOTO: freepik.com @aimenda123
„Introvertit”, „răsfățat”, „egoist”. 3 din 10 copii cresc singuri la părinți, iar aceste etichete sunt dăunătoare. Studiile arată că a nu avea frați nu e ceva negativ / FOTO: freepik.com @aimenda123

Stigmatele și etichetele care înconjoară copiii fără frați pot părea grele și, uneori, părinții lor se confruntă cu judecăți nedrepte. Cu toate acestea, cercetările arată că a crește fără frați nu trebuie să fie o povară pentru personalitatea sau abilitățile sociale și cognitive ale copiilor.



Conform datelor, trei din zece copii cresc fără frați, iar numărul cuplurilor fără copii este în creștere. Etichete precum „singuratic”, „introvertit”, „egoist” sau „răsfățat” sunt adesea aruncate către copiii fără frați, iar părinții lor se simt adesea vinovați din cauza presupuselor consecințe negative. Cu toate acestea, cercetările științifice dezvăluie cu totul altă perspectivă.

Studiile arată că lipsa fraților nu determină automat personalitatea unui copil. Faptul că un copil crește fără frați nu trebuie să fie privit ca un dezavantaj. De fapt, acești copii pot dezvolta abilități sociale și cognitive remarcabile.

Citește și Studiu: Acesta este modul în care ordinea nașterii influențează educația copiilor. Sugestie: Cel mai bine este să fii cel mai mare dintre frați!

Nici introvertit, nici singuratic

SURSA FOTO: pexels.com @Nataliya Vaitkevich

Adesea, copiii fără frați sunt înconjurați de etichete precum „singuratici” și „introvertiți”, iar presupunerile despre dificultățile lor în relaționare și în a face prieteni sunt comune. Cu toate acestea, cercetările recente demontează acest mit și aduc lumină asupra realității sociale a copiilor care merg prin viață fără frați.

Un exemplu notabil este studiul intitulat „Numai copiii lipsesc?”, care s-a concentrat asupra abilităților sociale ale copiilor în primii ani de școlarizare, împărțindu-i în grupuri de copii singuri la părinți, primii născuți cu un singur frate sau al doilea născut cu un singur frate. Concluziile acestui studiu au infirmat miturile, arătând că copiii fără frați au același număr și calitate de prieteni ca și ceilalți copii.

Cercetările evidențiază că abilitățile sociale ale unui copil nu sunt dictate de numărul de frați, ci de oportunitățile de interacțiune cu ceilalți. Mai specific, dacă un copil nu are frați, dar are șanse frecvente de a interacționa cu semenii săi și cu alți copii de vârsta sa, va dezvolta abilități sociale similare cu ceilalți.

Cercetătorii subliniază că „abilitățile sociale ale copiilor fără frați sunt rezultatul stilului de viață promovat de familie dincolo de mediul casnic”. Așadar, adevărata influență asupra capacității de a face prieteni nu este dată de numărul de frați, ci mai degrabă de susținerea și încurajarea interacțiunii sociale în cadrul familiei și al altor medii.

Vezi și Trei caracteristici ale copiilor singuri la părinți care îi fac speciali, conform științei

Cunoștințe excelente de limbă

În ciuda ideilor preconcepute, cercetările recente aduc lumină asupra aspectelor pozitive ale creșterii fără frați, cu un accent deosebit pe abilitățile lingvistice remarcabile ale acestor copii.

Studiile arată că, în ciuda predispoziției de a se bucura de activități desfășurate individual, copiii singuri la părinți au dobândit cunoștințe excelente de limbă datorită interacțiunii constante cu adulții. Acest aspect evidențiază un avantaj distinct pentru acești copii în ceea ce privește dezvoltarea competențelor lingvistice.

Pe lângă aceasta, preferința lor pentru activități solitare nu este detrimentară dacă este îmbinată cu relațiile sociale sănătoase cu semenii. De fapt, această trăsătură îi pregătește mai bine să facă față singurătății, acceptând-o natural și văzând-o ca pe o oportunitate, nu ca pe un impediment.

Analiza rezultatelor cercetărilor dezvăluie că: creșterea fără frați nu are un impact semnificativ asupra personalității, abilităților sociale sau cognitive ale copiilor. În schimb, factorii socio-educaționali din jurul lor au o influență mai puternică.

Cu toate acestea, experții atrag atenția asupra pericolelor etichetelor negative. Dacă un copil este constant catalogat ca fiind „singuratic”, „egoist” sau „răsfățat”, acesta poate interioriza aceste etichete și să se identifice cu ele. Prin urmare, este important să ne ferim de generalizări și să apreciem diversitatea în modul în care fiecare copil se dezvoltă, înțelegând că etichetele pot fi limitative și nu definesc cu adevărat identitatea unui copil.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Recomandari si sfaturi





DC Media Group Audience
pixel