Obiceiurile cele mai benefice pentru ca micuții și adolescenții să se bucure de o sănătate mintală bună

Data publicării:
Obiceiurile cele mai benefice pentru ca micuții și adolescenții să se bucure de o sănătate mintală bună / FOTO: freepik.com @EyeEm
Obiceiurile cele mai benefice pentru ca micuții și adolescenții să se bucure de o sănătate mintală bună / FOTO: freepik.com @EyeEm

În timpul copilăriei și adolescenței, cei mici trec prin tot felul de provocări care pot influența starea lor de sănătate mintală. Așa că, îngrijirea devine o sarcină esențială. Consecințele nu sunt doar pe termen scurt sau mediu, ci au un impact semnificativ și pe termen lung, contribuind la fundamentul bunăstării adulților de mai târziu.



Laura Fernández, psiholog la Spitalul de Zi Retiro, din Recurra Ginso, Madrid, Spania, a împărtășit care sunt acele obiceiuri benefice ce pot contribui la menținerea unei sănătăți mintale optime pentru cei mici.

Citește și Părintele PISA: „Există o nevoie urgentă de mai multă implicare a părinților pentru a spori performanța copiilor în școală”

Copiii și adolescenții trebuie să se odihnească bine

Pentru a-ți întări sănătatea mintală, nu subestima importanța odihnei corespunzătoare și a numărului de ore de somn. Un expert ne atrage atenția asupra faptului că odihna nu este un lux, ci un instrument esențial pentru copii și adolescenți.

E surprinzător cât de mulți adolescenți, cu vârste între 12 și 15 ani, se simt obosiți zi de zi din cauza lipsei de somn și a problemelor de somn. Laura Fernández avertizează că acest lucru nu afectează doar calitatea vieții lor, ci are și consecințe asupra sănătății mintale, manifestându-se prin instabilitate emoțională, iritabilitate, toleranță scăzută la frustrare sau agresivitate.

Controlează mediul înainte de a dormi

Nu doar ora la care se culcă contează, ci și modul în care petrec copiii și adolescenții timpul înainte de a adormi. Experta ne îndeamnă să avem grijă și de mediul din acele ore premergătoare somnului pentru a asigura o odihnă de calitate.

„Este important să implementăm strategii care să îmbunătățească calitatea somnului în rândul copiilor și adolescenților. Acestea includ stabilirea unor rutine, respectarea unui program de somn bine definit, evitarea băuturilor stimulatoare și renunțarea la dispozitivele electronice cu cel puțin o oră înainte de culcare”, explică specialista din Recurra-Ginso.

În plus, activități relaxante precum meditația, lectura unei cărți sau practicarea unei tehnici de relaxare pot avea un impact pozitiv asupra pregătirii pentru odihnă.

Țineți minorii departe de consumul de substanțe nocive

Evitarea consumului de substanțe nocive este esențială în rândul copiilor și adolescenților. Datele arată că primul contact cu alcoolul se realizează în jurul vârstei de 13 ani, iar în adolescență, consumul devine, de obicei, sporadic, concentrându-se pe alcool, canabis, sedative-hipnotice și cocaină.

Un psiholog avertizează că există dovezi conform cărora tinerii cu personalități complexe în adolescență sunt mai susceptibili să dezvolte dependențe de droguri în viitor și au o probabilitate mai mare de a suferi de diverse tulburări psihice, precum anxietatea, depresia, schizofrenia și alte afecțiuni asociate.

Mediu familial sigur

SURSA FOTO: freepik.com @gstockstudio

Un mediu familial pozitiv are un impact semnificativ asupra dezvoltării copiilor, potrivit spuselor Laurei Fernández. Acesta stimulează stima de sine și sentimentul de apartenență, oferind un spațiu sigur și stabil în care tinerii se pot exprima liber.

Atunci când copiii simt că sunt protejați în propriul cămin, se simt mai confortabil în exprimarea emoțiilor, promovează relații interpersonale sănătoase și dezvoltă abilități esențiale pentru a face față provocărilor specifice vârstei lor.

Familia joacă un rol esențial în oferirea unui sprijin necesar, devenind un factor de protecție împotriva depresiei, anxietății și altor tulburări de sănătate mentală.

Controlați expunerea la lumea virtuală

Expunerea tot mai intensă a copiilor și adolescenților în lumea virtuală ridică întrebări cu privire la impactul asupra sănătății mintale. Specialista atrage atenția asupra consecințelor acestui fenomen, afirmând că tinerii creează, practic, o realitate paralelă în online, iar numărul mare de urmăritori devine esențial pentru construirea identității lor.

„Adesea, minorii nu reușesc să stabilească limite clare privind expunerea lor intimă online, iar timpul petrecut conectați devine din ce în ce mai inconștient: încep imediat după trezire, în baie, în timpul mesei și chiar atunci când sunt cu prietenii, generând o dependență semnificativă”, explică psihologul.

Vezi și Dependența copiilor de ecrane: Cum putem să o prevenim? Cătălin Durlă: „E un aspect important, pe care mulți părinți uită să-l aplice” / VIDEO

Conectare cu colegii 

Relațiile interpersonale sunt esențiale pentru copii și adolescenți în procesul lor de formare a identității și dezvoltare. Pe măsură ce cresc, ei încep să înlocuiască gradual influența părinților cu cea a colegilor de vârsta lor, iar în perioada adolescenței, grupul lor de prieteni devine o sursă importantă de securitate și sprijin.

Acest lucru nu înseamnă că părinții ar trebui să renunțe la rolul lor important, ci mai degrabă să fie conștienți că, pentru a progresa, adolescenții au nevoie să se „desprindă” de ei, chiar dacă continuă să aibă o nevoie mare de susținerea și ghidarea lor.

Limite zilnic

Stabilirea limitelor zilnice pentru copii reprezintă o necesitate, dar este esențial să le configurăm într-un mod adecvat, conform expertului din Recurra-Ginso. Aceste limite ar trebui să fie consecvente, oferind consecințe clare și previzibile.

În procesul stabilirii limitelor, este încurajată ascultarea activă. Specialistul subliniază importanța ca aceasta să fie o interacțiune bidirecțională, unde se iau în considerare preocupările și perspectivele copiilor, contribuind astfel la dezvoltarea autonomiei și responsabilității lor.

Părinții trebuie să fie modele comportamentale solide, deoarece, după cum explică expertul, copiii învață să reproducă comportamentele pe care le observă la părinții lor în interacțiunile lor zilnice.

„Combinația dintre afecțiune și stabilirea limitelor reprezintă aliați esențiali în dezvoltarea cuprinzătoare a copiilor și adolescenților, contribuind la crearea de relații stabile și la formarea unor tineri echilibrați emoțional”, subliniază specialistul. 

Controlați mediul academic

Mediul academic în care copiii își petrec numeroase ore joacă un rol important în menținerea unei bune stări de sănătate mintală.

Este esențial să ne asigurăm că aceștia nu devin victime ale hărțuirii sau cyberbullyingului, deoarece aceste experiențe pot avea un impact semnificativ asupra stimei de sine, generând nu doar teamă și anxietate, ci și probleme grave precum izolarea și depresia, avertizează specialistul.

De asemenea, este important să gestionăm presiunea academică astfel încât să nu devină copleșitoare. „Presiunea de a ieși în evidență și de a îndeplini așteptările părinților poate contribui la apariția anxietății, insomniei și epuizării emoționale”, subliniază expertul.

Contact cu natura

SURSA FOTO: freepik.com @EyeEm

Explorarea activităților în aer liber și contactul direct cu natura se dovedesc a fi un excelent antidot pentru sănătatea mintală a copiilor și adolescenților.

Beneficiile sunt variate și semnificative: „aceasta îmbunătățește starea de spirit, reduce nivelul de anxietate, ajută la gestionarea situațiilor stresante, atenuează grijile, scade agresivitatea, sporește concentrarea, stima de sine și calitatea vieții. Mai mult, implicarea directă în interacțiuni sociale în cadrul activităților în natură contribuie la dezvoltarea abilităților de relaționare personală, cu precădere față de dependența de rețelele de socializare”, explică Laura Fernández.

Este esențial ca cei mici să participe activ la aceste experiențe în natură, să se simtă motivați și să savureze fiecare moment al lor.



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Recomandari si sfaturi





DC Media Group Audience
pixel