Curriculumul liceal trebuie gândit ca un traseu coerent și flexibil, care să indice clar atât parcursul elevilor de la clasa a IX-a până la bacalaureat, cât și modul de evaluare în baza noilor programe, afirmă conf. univ. dr. Florentina Sâmihăian.
Potrivit acesteia, programele actuale propuse pentru clasa a IX-a oferă un parcurs strict cronologic, insuficient articulat pentru a deschide perspective diverse de explorare a literaturii, un domeniu care, în opinia sa, nu poate fi abordat dintr-un singur unghi.
„Atunci când vorbim despre un curriculum, ne gândim întotdeauna unde vrem să ajungem, spre ce anume vrem să ne îndreptăm. Un curriculum ar trebui să arate, în primul rand, ce se va întâmpla la bacalaureat, cum se va evalua după noile programe.
Un curriculum, de asemenea, trebuie să arate un itinerar coerent, adică de la clasa a IX-a până la clasa a XII-a. Eu de câte ori am fost implicată în grupurile care au lucrat la programe, întotdeauna așa am lucrat, adică am făcut întregul itinerar. Un curriculum este un traseu până la urmă care îți propune un mod de a explora un domeniu al cunoașterii.
Pe traseul ăsta sunt tot felul de popasuri pe care le faci, pe care le explorezi. Pot să fie și drumuri lăturalnice, unde faci descoperiri noi, unde vrei să stai mai mult. Poți să ai libertatea de a întârzia un pic, într-un anumit loc. Ce vreau să spun cu asta, ca un curriculum pe de o parte are nevoie de repere foarte clare, și pe de altă parte are nevoie de flexibilitate.
De ce? Pentru a lăsa suficient spațiu pentru elevii foarte diferiți cărora li se adresează. Din punctul acesta de vedere, opțiunea programe actuale, propuse, pentru clasa a IX-a, ne oferă un parcurs liniar, cu un singur criteriu, cel cronologic, ceea ce din punctul meu de vedere nu este un parcurs suficient de bine articulat, în sensul de a deschide către perspective foarte diverse de explorare a disciplinei. Pentru ca, până la urmă literatura este un domeniu care poate fi privit din foarte multe perspective. Criteriu cronologic e unul dintre ele.
Este încă o abordare care nu poate să fie susținută la clasa a IX-a. Aceste texte, cele vechi, sunt scrise într-un anumit limbaj, care presupun niște obstacole reale pentru elevi. Dacă intri în clasa a IX-a cu o asemenea propunere îi faci să nu mai fie interesați de domeniu”, a spus conf. univ. dr. Florentina Sâmihăian în cadrul emisiunii de la DC Edu.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.