„De ce alt copil știe să citească și al meu nu?” Stresul nefondat al multor părinți cu micuții în școala primară: „Noi trăim sub cultura vitezei”

Data publicării:
„De ce alt copil știe să citească și al meu nu” Stresul nefondat al multor părinți cu micuții în școala primară „Noi trăim sub cultura vitezei” FOTO: freepik.com @sherry
„De ce alt copil știe să citească și al meu nu” Stresul nefondat al multor părinți cu micuții în școala primară „Noi trăim sub cultura vitezei” FOTO: freepik.com @sherry

În perioada de tranziție către școala primară, o întrebare pare să bântuie mulți părinți: „de ce copilul acela știe să citească și al meu nu?” Cu toate că legislația nu impune ca micuții să înceapă această etapă școlară cu abilități de citire și scriere, părinții cad adesea în capcana comparațiilor, ceea ce poate genera stres. 



În aceste momente de îndoială, întrebările încep să curgă: „de ce copilul meu nu citește și nu scrie încă?”, „va avea probleme de dezvoltare?”, „s-ar putea că nu l-am stimulat suficient?”, „suntem părinți răi?”. În același timp, își face planuri pentru a remedia situația, cum ar fi cumpărarea unui stilou pentru caligrafie, sperând că va ajuta copilul să prindă gustul scrisului.

Cu toate acestea, profesorii de la această etapă școlară ne îndeamnă să lăsăm deoparte astfel de gânduri. Ei ne asigură că, conform legislației actuale, nu există nicio cerință ca micuții să știe să citească sau să scrie atunci când încep școala primară. „Ce se întâmplă este că în sistemul educațional găsim paradoxuri”, explică Antonio Adánez, directorul CEIP Julián Marías. Planul de învățare pentru Primii Ani de Școală cere ca micuții să dezvolte abilități de citire și scriere până la vârsta de 3 ani, dar nu impune această cerință pentru clasa întâi a școlii primare.

De ce apar astfel de discrepanțe? Ei bine, majoritatea copiilor participă la grădiniță și învață în ritmul lor, astfel că ajung în clasa întâi cu diferite niveluri de pregătire. Cei care nu au urmat o educație preșcolară vor constata că trebuie să înceapă acum să învețe aceste abilități.

Directorul Antonio Adánez recomandă părinților să nu se îngrijoreze prea mult, deși înțelege că este o misiune dificilă, deoarece toți părinții sunt preocupați de succesul copiilor lor. Profesorii știu cum să ajute copiii care nu știu să citească și să scrie să avanseze, astfel încât să ajungă la nivelul clasei. Potrivit experienței lor, doar un număr mic de copii din clasă nu au participat la grădiniță înainte de a începe școala primară.

Citește și Știai că mersul desculț îl face pe copilul tău mai inteligent? Dovedit științific!

Există părinți care cred că micuții lor citesc perfect

Rosa María Corrales, directorul Creșei Alkor, adaugă că, în ciuda acestei realități, există în fiecare an părinți care se simt presați și stresați de faptul că micuții lor sunt în aceeași clasă cu colegi care știu să citească și să scrie. Cu toate acestea, ea subliniază că nu există motive de îngrijorare. Fiecare copil este unic, iar în aceste etape inițiale de dezvoltare, există multe diferențe între copii, deoarece unii s-au născut în ianuarie, în timp ce alții sunt născuți în luna septembrie. Acest interval de vârstă de 9 luni poate genera diferențe semnificative în ritmul de dezvoltare. Este important să respectăm ritmul individual al fiecărui copil.

De asemenea, directorul adaugă că există părinți care cred că micuții lor citesc perfect, dar atunci când le pui întrebări despre text, se poate să nu înțeleagă cu adevărat ceea ce citesc. Cititul nu se rezumă doar la recunoașterea cuvintelor, ci și la înțelegerea textului, iar aceasta este o abilitate care se dezvoltă în timp. Deci, în loc să vă comparați copilul cu alți colegi, înțelegeți că fiecare copil are propriul său ritm de dezvoltare și că profesorii sunt aici pentru a-i ghida pe toți spre succesul lor școlar.

„Trebuie să respectăm ritmurile fiecăruia”

Pentru a liniști inima familiilor, un învățător cu experiență aduce în prim-plan un adevăr important: „Nu există dovezi că un copil care începe să citească la o vârstă mai fragedă va obține rezultate academice superioare în viitor”. Cu alte cuvinte, nu trebuie să ne grăbim să ne comparăm copiii cu ceilalți sau să ne impunem așteptări nerealiste. „Trebuie să respectăm ritmurile fiecăruia”, insista profesorul.

El subliniază faptul că există o varietate de motive pentru care unii copii pot începe să învețe să citească la vârste fragede, cum ar fi presiunea personală, suprastimularea sau faptul că sunt cei mai mici dintre frații care au deja dezvoltate aceste abilități. Pe de altă parte, copiii mai mari ar putea să nu manifeste interes pentru citit din motive diferite, cum ar fi distracția, preferința pentru alte abilități precum pictura sau muzica, sau absența practicării cititului acasă.

Totuși, directorul centrului educativ subliniază că presiunea pentru a face copiii să învețe să citească și să scrie devreme poate avea efecte negative. „Noi trăim sub cultura vitezei, iar mulți părinți își doresc ca micuții lor să alerge înainte de a învăța să meargă”. Dar, se întreabă el, de ce să împingem copiii să alerge atât de repede? În cele din urmă, familiile pot involuntar să-i frustreze pe copii atunci când aceștia nu ating aceleași standarde de scriere ca un alt coleg de clasă.

Vezi și Cinci greșeli pe care părinții le fac atunci când aleg activitățile extrașcolare pentru copii

„Cea mai bună modalitate este prin intermediul jocurilor”

Profesorul sfătuiește părinții să aibă încredere că învățătorii știu cum să îi pregătească pe elevi în mod progresiv și motivați pentru a învăța să citească și să scrie. „Cea mai bună modalitate este prin intermediul jocurilor, deoarece copiii învață cel mai bine atunci când se distrează și aproape nici nu își dau seama”. Profesorii folosesc diverse tehnici, cum ar fi scrierea în nisip, unde degetul înlocuiește creionul pentru a forma litere sau practicarea corectă a prinderii pixului în mână. De asemenea, copiii sunt încurajați să scrie prima literă a numelui lor pe spatele unui coleg de clasă, toate acestea fiind activități distractive care îi ajută să învețe în mod natural.

Profesorii observă progresul fiecărui elev și îi încurajează în evoluția lor. Unii pot merge mai repede decât alții, așa cum se întâmplă în oricare alt domeniu, dar ceea ce contează cel mai mult este că, dacă nu există probleme de sănătate ascunse, toți elevii din clasă vor învăța să citească și să scrie. Însă, mai important decât asta, este că acești copii să fie fericiți pe parcursul acestei călătorii de învățare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Loredana Iriciuc | Categorie: Dezvoltare intelectuala
Tagurile articolului: citit copii elevi parinti profesori





DC Media Group Audience
pixel