Studiile recente arată că fetele nu sunt mai puțin talentate la matematică, ci mai puțin încrezătoare. Le este teamă să greșească, să iasă în față, să pară „ciudate” pentru că le place matematica. Iar această teamă prinde rădăcini devreme, chiar din clasele primare, alimentată de așteptări, stereotipuri și lipsa unui sprijin clar din partea celor din jur.
Studiile platformei Monk indică un autoconcept matematic mai ridicat la băieți (6,88) decât la fete (5,94), deși abilitatea reală este egală – după cum subliniază Maria Gaspar, Președinta Olimpiadelor din Spania.
SURSA FOTO: Freepik.com@gpointstudio
70% dintre băieți și 60% dintre fete afirmă că se bucură de matematică.
La olimpiade matematice, mai mulți băieți decât fete participă și avansează către etapele superioare – iar acest dezechilibru nu reflectă o diferență de talent, ci de atitudine.
Fetele tind să evite problemele complexe din competiții: le pot considera consumatoare de timp și riscante atunci când există alte priorități (ex. examene curente). În plus, ele pot resimți teama de eșec mai acut și evită să se autorezumeze .
SURSA FOTO: Freepik.com@freepik
Acceptarea eșecului ca parte a învățării
Învățarea prin greșeli ar trebui promovată, mai ales la fetele care sunt adesea autoexigente. Să înțeleagă că rezultatul, chiar și unul nedorit, este parte a progresului.
Aventura competițiilor
Olmpiadele matematice nu sunt doar concursuri – sunt oportunități de explorare și descoperire a pasiunii pentru subiect. Maria Gaspar spune că exită pentru a ajuta fetele să spargă barierele și să își depășească fricile hola.com.
Normalizarea talentului matematic
Trebuie diminuat sentimentul că o fată „foarte bună la mate” este percepută ca „ciudată” – atât în școală, cât și acasă .
Sprijin din partea adulților
Atât colegii, cât și părinții și profesorii au rolul de a încuraja, de a recompensa curajul în asumarea problemelor complexe și de a reseta stereotipurile despre cine poate fi bun la matematică.
Fetelor nu le lipsește capacitatea, ci încrederea și motivația în contexte provocatoare.
Profesorii și părinții au un rol-cheie în creșterea autoconceptului și al implicării prin:
SURSA FOTO: Freepik.com@freepik
Acceptarea greșelilor,
Invitarea în competiții,
Combaterea stereotipurilor,
Oferirea de suport emoțional și academic.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.