Tehnologia ocupă un loc important în viața copiilor și adolescenților, dar cât de mult e de bine și cât de mult ne facem griji?
Un articol recent de pe Parents.fr demontează mai multe mituri și pune în lumină informații bazate pe studii, cu explicații clare de la o specialistă în psihologia digitală, Séverine Erhel.
„Expunerea la ecrane afectează limbajul copiilor” - adevărat și fals
Un studiu amplu (19.000 de copii) sugerează că timpul mare petrecut în fața televizorului (sau cu ecrane care sunt doar în fundal) e asociat cu un nivel mai scăzut al competențelor lingvistice la vârsta de 3-4 ani.
Totuși, dacă se folosesc conținuturi educative și copiii/pr părinții vizionează împreună (co-visionare), efectul poate fi pozitiv, nu doar neutru.
„Ecranele afectează capacitățile socio-emoționale” - adevărat
S-a observat în studii că peste 4 ore de televizor pe zi pot apărea schimbări în modul de conectare socială al copiilor mici.
De asemenea, timpul mare în fața ecranelor poate reduce timpul alocat interacțiunii reale (cu familie, prieteni) și poate afecta dezvoltarea emoțională, legătura de atașament.
„Numărul de ore la ecran este singurul criteriu de alertă (adică dacă stau mult la ecran, e automat o problemă)”— fals
Nu doar timpul contează, ci efectele pe care le generează: dacă utilizarea afectează somnul, școala, relațiile sociale sau starea mentală.
Un copil poate petrece mult timp în fața ecranelor dar să nu fie afectat negativ dacă are echilibru, conținut educativ, limitări realiste.
Vulnerabilități preexistente (anxietate, depresie, probleme emoționale sau familiale) cresc riscul ca un copil sau adolescent să folosească excesiv ecranele.
De asemenea, mediul social, influența rețelelor de socializare, algoritmii care oferă conținut captivant sau conținut care să alimenteze fragilități cresc probabilitatea unei utilizări problematice.
„Jocurile video fac copiii violenți” - fals
Nu există o legătură cauzală dovedită între jocurile video și violență. Majoritatea persoanelor care se joacă nu prezintă probleme de comportament violent.
Dar, în cazul unor vulnerabilități preexistente, mediul familial, social, cultural, unii copii pot avea o predispoziție mai mare. Conținutul violent poate amplifica, dar nu trebuie să fie singurul factor.
Eliminarea pură a accesului la ecrane nu e neapărat soluția. Poate provoca anxietate, lipsa de comunicare, chiar izolare dacă e folosită ca măsură punitivă.
Important este să fie discuții, să fie explicat ce se uită/ce se joacă, să fie limite clare, să fie conținut de calitate, și implicarea părinților în activitățile media. Educația media este esențială.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.