Meditațiile: Un sistem de învățământ paralel și adâncirea inegalităților în educație. Prof. Andreia Bodea oferă mai multe explicații pentru proliferarea orelor în privat

Data publicării:
Loredana Iriciuc
Autorul articolului: Loredana Iriciuc
Meditațiile: Un sistem de învățământ paralel și adâncirea inegalităților în educație. Prof. Andreia Bodea oferă mai multe explicații pentru proliferarea orelor în privat / FOTO: freepik.com @TriangleProd
EXCLUSIV
Meditațiile: Un sistem de învățământ paralel și adâncirea inegalităților în educație. Prof. Andreia Bodea oferă mai multe explicații pentru proliferarea orelor în privat / FOTO: freepik.com @TriangleProd

Prof. Andreia Bodea, directoarea Colegiului Național „Ion Luca Caragiale” din București, a adus în discuție la DC Edu fenomenul meditațiilor, care a ajuns să devină un sistem de învățământ paralel, cu implicații adânci asupra echității și calității educației. 



De la necesitatea remedială la obținerea performanței, meditațiile au transformat educația într-un privilegiu al celor cu posibilități materiale, adâncind prăpastia dintre diferitele segmente ale societății românești.

CITEȘTE ȘI Școala asediată: Cum „Statutul Elevului” subminează autoritatea didactică? Prof. Andreia Bodea: Unii părinți ajung la „amenințări” la cele mai mici observații, percepându-le ca pe un atac / VIDEO

Meditațiile: Un sistem paralel de învățământ

Meditațiile, deși au existat dintotdeauna ca o formă de educație privată pentru cei avuți, au ajuns astăzi să fie o necesitate acută pentru „toate scopurile”.

Prof. Andreia Bodea a subliniat că, spre deosebire de decenii în urmă, când educația oferită de școală era suficientă pentru un succes onorabil la evaluări, acum este aproape imposibil pentru clasa medie să nu apeleze la meditații, în special pentru Evaluarea Națională și Bacalaureat.

Excluderea copiilor care nu-și permit meditații, chiar și de la vârste fragede (clasa a II-a sau a III-a), este percepută ca un refuz a accesului la informații esențiale. Această presiune socială și mentalitatea colectivă contribuie la generalizarea fenomenului.

Cauzele generalizării meditațiilor

Există mai multe explicații pentru proliferarea meditațiilor. Pe de o parte, nu toți profesorii sau învățătoarele își îndeplinesc integral rolul la clasă. Pe de altă parte, există și categoria profesorilor slabi, care nu au capacitatea de a pregăti elevii pentru examene sau de a parcurge materia în mod adecvat.

În contrast, există și profesori foarte buni care fac tot ce trebuie, dar părinții au un „sentiment de siguranță” dacă își mai dau copiii la pregătire suplimentară.

Mai grav, există și „anomalia” în care elevi fac meditații cu doi profesori diferiți pentru aceeași disciplină, inclusiv cu profesorul de la clasă. Un exemplu concret a fost dat de Prof. Bodea: un elev care, urmând sfaturile profesorilor de la clasă, a obținut 10 la bacalaureat fără nicio meditație privată, demonstrând că este posibil.

VEZI ȘI Calitatea Educației, sub asediu. Prof. Andreia Bodea: Există o tendință îngrijorătoare de intrare în sistem a unor cadre didactice „mai slabe decât elevii” / VIDEO

Implicațiile etice și inegalitatea de șanse

Un aspect deosebit de grav este absenteismul școlar uriaș, care crește de la an la an. Mulți elevi lipsesc de la orele de matematică sau de la alte discipline, considerând că vor învăța totul la meditații. Această atitudine este alimentată de existența profesorilor foarte buni care „mută ușor accentul de la catedră către zona privată”, adică nu oferă tot potențialul la școală, pentru a completa veniturile prin meditații private, care reprezintă o „sursă de venit foarte bună”.

Din punctul de vedere al moralității și al valorilor etice, problema meditațiilor ridică o întrebare: ce fac copiii care nu au posibilități materiale?

Prof. Bodea a oferit un răspuns, confirmând că este vorba despre o „inegalitate de șanse” care se adâncește de la an la an. Această inegalitate este evidentă între mediul urban și cel rural, unde mulți copii, deși inteligenți, se pierd din cauza lipsei accesului la profesori și pregătire.

Astfel, accesul la meditații devine un privilegiu al familiilor cu posibilități, în timp ce altele abia își asigură traiul zilnic.

În era drepturilor și a egalității de șanse, această realitate reprezintă un paradox, iar școala ar trebui să ofere gratuit o „zonă decentă de informație și de formație”.

Rolul profesorului la catedră și în privat

Acest fenomen nu numai că subminează rolul fundamental al școlii publice, dar și creează o diviziune de facto între elevii care își permit pregătire suplimentară și cei care nu.

Se ajunge la situația în care, deși România se laudă cu „olimpici de aur” la nivel internațional, în paralel se confruntă cu un analfabetism funcțional de 42% și cu un abandon școlar în creștere.

Această „polarizare” între excelență și mediocritate, adâncită de sistemul meditațiilor, scoate în evidență incapacitatea sistemului de a oferi o educație echitabilă și de calitate pentru toți copiii.

VEZI EMISIUNEA DC EDU INTEGRAL:

Youtube video image

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.






Articole similare
Cele mai noi articole
Trend - Top citite

pixel