Un nou studiu amplu publicat recent arată că acei copii care folosesc rețelele de socializare au afectată capacitatea de a se concentra.
Studiul a fost realizat pe 8.300 de copii din SUA și dovedește faptul că rețelele de socializare contribuie la creșterea numărului de diagnosticare ADHD.
De ce se întâmplă asta? Pentru că aceste rețele de socializare afectează nivelul de concentrare al copilului, potrivit studiului.
Copiii din cadrul studiului, cu vârste între 10 și 14 ani, au fost monitorizați cu atenția și s-a dovedit că utilizarea rețelelor de socializare este strâns legată de „creșterea simptomelor de neatenție”.
Cercetătorii de la Institutul Karolinska din Suedia și de la Oregon Health & Science University din SUA au constatat că, în medie, copiii petreceau 2,3 ore pe zi la televizor sau se uitau la videoclipuri, 1,4 ore pe rețelele de socializare și 1,5 ore se jucau pe console sau pe laptop ori computer.
Studiul a arătat că cei care au folosit rețelele de socializare pe o perioadă mai lungă de timp au avut o creștere a simptomelor de neatenție.
ADHD este o tulburare de neurodezvoltare cu simptome ce includ impulsivitatea, uitarea sarcinilor zilnice și dificultatea de a menține atenția.
„Am identificat o asociere între utilizarea rețelelor sociale și creșterea simptomelor de neatenție, interpretată aici ca un efect probabil cauzal”, se arată în studiu, conform theguardian.com. „Deși efectul este redus la nivel individual, el poate avea consecințe semnificative dacă comportamentul se modifică la nivelul întregii populații. Aceste rezultate sugerează că utilizarea rețelelor sociale poate contribui la creșterea incidenței diagnosticului de ADHD”.
„Studiul nostru sugerează că în special rețelele sociale afectează capacitatea copiilor de a se concentra.
Rețelele sociale presupun distrageri constante sub formă de mesaje și notificări, iar simplul gând că ar putea fi sosit un mesaj poate acționa ca o distragere mentală. Acest lucru afectează capacitatea de a rămâne concentrat și poate explica asocierea observată”, a explicat Torkel Klingberg, profesor de neuroștiințe cognitive la Institutul Karolinska.
Studiul a mai arătat și faptul că legătura cu ADHD nu a fost influențată de statutul socioeconomic sau de predispoziția genetică. Klingberg a mai spus că utilizarea crescută a rețelelor sociale poate explica o parte a creșterii diagnosticului de ADHD.
Prevalența acestei tulburări în rândul copiilor a crescut de la 9,5% în 2003 - 2007 la 11,3% în 2020 - 2022, conform sondajului național american privind sănătatea copiilor.
Cercetătorii au subliniat că rezultatele nu arată că toți copiii care folosesc rețelele sociale dezvoltă probleme de concentrare. Ei au indicat însă că utilizarea rețelelor sociale crește odată cu vârsta și că mulți copii folosesc aceste platforme înainte de 13 ani.
„Această utilizare timpurie și în creștere a rețelelor sociale subliniază nevoia de verificare mai riguroasă a vârstei și de recomandări mai clare pentru companiile tehnologice”, spun cercetătorii.
Studiul a arătat o creștere constantă a utilizării rețelelor sociale, de la aproximativ 30 de minute pe zi la vârsta de 9 ani la două ore și jumătate pe zi la vârsta de 13 ani. Copiii au fost înscriși în studiu la vârstele de 9 și 10 ani, între 2016 și 2018.
Studiul va fi publicat în revista Pediatrics Open Science.
„Sperăm că rezultatele noastre îi vor ajuta pe părinți și pe factorii de decizie să ia decizii informate privind consumul digital sănătos care sprijină dezvoltarea cognitivă a copiilor”, a spus Samson Nivins, unul dintre autorii studiului și cercetător postdoctoral la Institutul Karolinska.
Educația digitală la copii: de ce contează și cum să o faci corect
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.