Dezvoltarea socială la copii: Cum să promovezi socializarea în funcție de vârstă

Data publicării:
Fotografie de la Cottonbro Studio/Pexels
Fotografie de la Cottonbro Studio/Pexels

Cum putem promova dezvoltarea socială la copii în funcție de vârstă? În acest articol vorbim despre cele mai importante etape ale copilăriei și despre modul în care ele explică modul în care ne relaționăm cu ceilalți.



Socializarea este definită ca fiind procesul prin care ființele umane învață informații din mediul lor pentru a se integra în societate, astfel încât să relaționeze corect.

În socializarea copiilor intervin o serie de mediatori, cum ar fi școala, jocul și familia. Toți factorii care sunt deosebit de relevanți pentru dezvoltarea lor. Dezvoltarea socială include relații sociale timpurii, atașament, capacitatea de a empatiza, de a se recunoaște ca cineva diferit de altul și multe alte elemente interesante despre care vom vorbi pe parcursul articolului.

Cum are loc dezvoltarea socială, în funcție de vârstă?

Potrivit unui studiu al lui Prior (1992), publicat în Journal of Child Psychology and Psychiatry, dezvoltarea socială la sugari și copii se bazează inițial pe relația mamă-copil. Prin urmare, atunci când copiii sunt foarte mici, relația lor fundamentală este cu mama lor.

Așa se conturează atașamentul, o legătură emoțională cu figura îngrijitorului. Aceasta este creată și consolidată prin interacțiuni sociale, expresii de afecțiune și iubire, îngrijire și satisfacere a nevoilor de bază, printre altele.

2. Fotografie... (pexels-cottonbro-studio-3661348_70988400.jpg)

Foto: Cottombro Studio/ Pexels

Importanța atașamentului în primele luni

Dacă atașamentul care se construiește este sănătos și sigur, modul în care copilul se leagă de semenii săi și de adulți, pe măsură ce crește, va fi și el sănătos. Acest lucru nu înseamnă că nu va crea niciodată legături inadecvate sau disfuncționale, poate în anumite momente, sau cu anumite persoane, cum ar fi parteneri sau prieteni.

Acest lucru se datorează faptului că dezvoltarea socială la sugari și copii mici și atașamentul sunt influențate de alte variabile, cum ar fi experiențele, temperamentul și personalitatea. Cu toate acestea, este adevărat că primul atașament definește, în mare măsură, care va fi tipul nostru de atașament adult.

Zâmbetul social și reciprocitatea

Zâmbetul  este, de asemenea, foarte important în dezvoltarea socială a sugarilor și copiilor. Se manifestă în mod normal în primele două luni de viață, adică atunci când apare „zâmbetul social”.

Aici, nivelul de stimulare necesar pentru a provoca reciprocitatea începe să scadă. În acest fel, la început micuțul are nevoie ca adultul să-i vorbească și să gesticuleze, dar încetul cu încetul va fi suficient un zâmbet. Pe măsură ce atașamentul se dezvoltă, vederea persoanei stârnește un zâmbet.

3. Fotografie... (pexels-cottonbro-studio-3662845_44356700.jpg)

Foto: Cottombro Studio/ Pexels

Cauzalitate și concept de sine

Treptat, copilul dobândește conceptul de cauzalitate, care presupune zâmbetul pentru a manipula mediul și a-și satisface nevoile. În timp, încep să se stabilească și alte relații sociale. Dar, pentru aceasta, copilul trebuie să aibă conceptul despre sine.

Dezvoltarea empatiei

Empatia este ceva ce apare destul de devreme, de la vârsta de 3 luni. Sau cel puțin asta face empatia „primitivă”. Aceasta se dezvoltă datorită situațiilor de interacțiune cu adulții și, logic, se perfecționează de-a lungul anilor. 

Aceasta este o abilitate foarte importantă pentru a face conexiuni cu ceilalți. Mai mult, mai târziu apare capacitatea de a împărtăși, esențială pentru menținerea relațiilor sociale.

Gânduri reflexive și dezvoltare socială

Când copilul este capabil să-și exprime emoțiile prin limbaj, atunci începe să se gândească la interacțiunile sociale. Primele cuvinte apar la vârsta de un an, dar capacitatea de a vorbi despre stări emoționale vine la scurt timp după.

Cu aceasta, copilul începe să arate gânduri reflexive. Aceasta înseamnă că începe să se gândească la modul în care alții se comportă față de el și cum se comportă el față de ceilalți.

Dezvoltare socială între 6 și 9 ani

La 6 ani, relațiile sunt încă foarte schimbătoare. Linkurile nu sunt încă închise sau permanente. Dar există conexiuni și din ce în ce mai diferite. Apoi, în jurul vârstei de 9, relațiile încep să prindă. La aceste vârste grupurile sunt mai stabile și copiii sunt deja mai implicați emoțional.

Exersează abilitățile sociale

De fapt, din momentul în care se nasc, copiii încep deja să-și exerseze abilitățile sociale. În mod logic, acestea evoluează în timp și devin mai sofisticate sau complexe.

Familia și școala ca agenți ai socializării

După cum vedem, dezvoltarea socială a copiilor are loc treptat. De la formarea primului atașament se dezvoltă restul legăturilor sociale și emoționale.

Prin urmare, este important ca primul atașament să fie sănătos. În timp, relațiile sociale depășesc tatăl sau mama, așa că cercul social începe să se deschidă.

Familia este un mijloc esențial de socializare pentru formarea unei dezvoltări morale adecvate. Școala, la rândul ei, permite posibilitatea de a interacționa cu alte persoane care nu sunt rude ale copilului.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Elena Didila | Categorie: Comportamente si Emotii





DC Media Group Audience
pixel