Un studiu realizat de University College London (UCL), citat de The Guardian, relevă că elevii obțin rezultate semnificativ mai bune la examenele scrise la calculator comparativ cu cele de mână.
Rezultatele arată o creștere medie de 17% a notelor pentru elevii fără probleme de alfabetizare și de 14% pentru cei cu dificultăți diagnosticate. În plus, cei care au scris la calculator au produs cu peste 50%, respectiv 31% mai multe cuvinte față de cei care au scris de mână.
SURSA FOTO: freepik.com@senivpetro
Emma Sumner, cercetătoarea principală și lector la Liverpool John Moores University, explică: "Examenul este limitat în timp, iar abilitatea de a transcrie rapid ideile contează. Dacă tastarea este mai rapidă pentru majoritate sau permite revizuirea textului fără ștergeri, atunci este de ajutor”, potrivit The guardian.
În perspectiva unei digitalizări pe scară largă, companiile examinatorii precum Pearson Edexcel și AQA planifică trecerea la examene online: Edexcel vizează toate GCSE-urile pe ecran până în 2030, iar AQA plănuiește lansări din 2027, sub rezerva aprobării regulatorului Ofqual.
Sumner insistă pe necesitatea introducerii în programa școlară a tehnicilor de touch-typing, pentru a susține această evoluție. Totuși, avertizează că trebuie păstrată și practica caligrafiei: există dovezi că scrisul de mână îmbunătățește retenția și capacitatea de memorare.
Studiul atrage atenția asupra riscului ca utilizarea tastaturii să creeze avantaje inegale: accesul la laptopuri și la instruire pentru scris rapid poate varia semnificativ între școli, ceea ce poate favoriza elevi deja privilegiați. În prezent, folosirea tastaturii la examene nu necesită aprobări speciale, ceea ce face monitorizarea dificilă.
SURSA FOTO: freepik.com@freepik
Citește și Ce spun studiile despre copiii care scriu urât. Ar trebui să vă îngrijorați?
Deși studiul nu este încă revizuit peer-reviewed, rezultatele sugerează necesitatea regândirii metodelor de evaluare: introducerea examenelor pe ecran impune politici clare privind accesul echitabil la tehnologie și formarea în tastare.
Cercetarea UCL oferă indicii puternice că elevii obțin performanțe mai bune la examene atunci când folosesc tastatura, în principal datorită vitezei și flexibilității oferite.
Totuși, tranziția către examene digitale trebuie să fie însoțită de politici educaționale care să asigure echitate și acces universal, fără a neglija beneficiile cognitive ale scrisului de mână.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News
Te-a ajutat acest articol?
Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.