„Nimeni nu vrea să se joace cu mine”. Fraze care arată că un copil are dificultăți de integrare la școală

Data publicării:
Raluca Panțiru
Autorul articolului: Raluca Panțiru
„Nimeni nu vrea să se joace cu mine”. Fraze care arată că un copil are dificultăți de integrare la școală / FOTO: Freepik.com@minet photo
„Nimeni nu vrea să se joace cu mine”. Fraze care arată că un copil are dificultăți de integrare la școală / FOTO: Freepik.com@minet photo

Dezvoltarea abilităților sociale este esențială pentru ca un copil să se integreze armonios în colectiv, să își facă prieteni și să învețe să colaboreze. 



Uneori, chiar cuvintele pe care le folosesc cei mici pot fi semnale de alarmă că au nevoie de sprijin suplimentar.

Iată câteva fraze frecvente care pot indica dificultăți în relaționarea cu ceilalți:

SURSA FOTO: Freepik.com@gpointstudio

„Nimeni nu vrea să se joace cu mine.”

Această afirmație reflectă sentimentul de excludere. Copilul poate întâmpina dificultăți în a intra într-un grup deja format sau nu știe regulile nescrise ale jocului în colectiv.

Ce putem face:

Îl putem învăța pași simpli de inițiere a unei interacțiuni („Pot să mă joc și eu cu voi?”).

Îl putem sprijini prin jocuri de rol acasă, unde să exerseze cum se alătură grupului.

 „Întotdeauna sunt cel rău când pierd.”

Această frază sugerează percepția unei nedreptăți constante. Poate că micuțul nu înțelege regulile sau nu știe cum să le clarifice.

Ce putem face:

Explicăm și repetăm regulile înainte de joc.

Îl încurajăm să ceară lămuriri atunci când nu înțelege.

„Nu am prieteni.”

Cuvintele ascund o lipsă de conexiuni afective. Chiar dacă are colegi, copilul poate simți că nu are legături autentice.

Ce putem face:

Îl ajutăm să identifice colegii cu interese comune.

Îl susținem să invite acasă colegi pentru joacă, într-un cadru mai sigur și mai relaxat.

„Prefer să fiu singur.”

SURSA FOTO: Freepik.com@wavebreakmedia

De multe ori, aceasta nu este o alegere reală, ci o strategie de protecție pentru a evita respingerea.

Ce putem face:

Validăm emoția: „Știu că te simți mai bine singur acum, dar putem încerca și altfel.”

Creăm contexte sociale mici, unde copilul să se simtă în siguranță (activități cu 1-2 copii).

 

„Nu mă lasă să particip.”

Copilul se simte exclus activ de la jocuri sau activități și nu are curajul să propună el ceva.

 

Ce putem face:

Îl încurajăm să propună jocuri proprii.

Îl învățăm să își exprime ferm dorința („Vreau și eu să joc acest rol.”).

Cum pot fi sprijiniți copiii

Ascultare activă: părinții și profesorii să încerce să înțeleagă emoțiile din spatele cuvintelor.

Modelare pozitivă: adulții pot demonstra cum se inițiază o conversație sau cum se cere ajutor.

Exersare în contexte sigure: jocuri de rol, activități de grup, exerciții de cooperare.

Încurajarea participării: copilul trebuie să simtă că ideile și contribuțiile lui contează.

CITEȘTE ȘI

„A avea trei copii azi e ca și cum ai fi avut cinci în anii ’90!” O mamă a devenit virală pe TikTok după ce a făcut comparații între familiile din trecut și cele de azi

9 lucruri pe care profesorii ar vrea să nu le mai facă părinții cu copiii lor: „Așa creezi premise pentru eșec!”

Cele două cuvinte mici pe care părinții uită adesea să le spună, dar copiii au mare nevoie să le audă

Ar trebui să înceapă elevii școala mai târziu dimineața? Reacțiile unui pediatru și ale unor profesori: „Copiii se culcă din ce în ce mai târziu”

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.







pixel