Temele sunt cu adevărat utile? O reflecție asupra temelor date de școală

Data publicării:
Fotografie de la Katerina Holmes/Pexels
Fotografie de la Katerina Holmes/Pexels

Odată cu redeschiderea școlilor, dezbaterea temelor revine ciclic, fără însă a ajunge la o soluție pe care toată lumea să fie de acord.



Atunci când se analizează problema, trebuie să se țină mereu cont de Convenția ONU cu privire la Drepturile Copilului și Adolescenților (1989), deoarece școala reprezintă domeniul său de aplicare prin excelență. Articolul din Convenție care se referă puternic la problema timpului liber este art. 31 care recunoaște dreptul copilului la odihnă, timp liber și la joacă. 

Dar cât de mult este de fapt promovat și garantat acest drept de către școală?

Temele pentru acasă sunt un factor de stres pentru copii. Ultimele cercetări menționează că timpul îndelungat petrecut făcând teme aduce copilului tău anxietate, furie sau depresie.

Nu numai pentru tine temele sunt un al doilea job, ci și pentru copii. Dacă după ce ajungi acasă de la servici (8 ore în cel mai fericit caz) trebuie să stai încă 3-5 ore cu copilul tău făcând teme, gândește-te că și acesta, după cele 4-6 ore petrecute la școală, trebuie să o ia de la capăt acasă. 

Este util să dai teme? Câteva date naționale

Ministerul Educației Naționale și Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei au organizat în noiembrie 2017 o consultare publică, la nivel național, privind rolul temelor pentru acasă. 

Au participat, completând integral un chestionar on-line, 70.952 de actori din învățământul preuniversitar, dintre care 27.383 părinți (84% - mame), 32.786 de elevi și 10.783 de cadre didactice din toate județele țări.

În urma analizei răspunsurilor primite, Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei a elaborat un raport care include rezultatele și concluziile acestei consultări publice.

Conform studiului, temele pentru acasă sunt considerate utile și necesare pentru îmbunătățirea învățării de cei mai mulți dintre respondenți.

Cu toate acestea, se constată o preponderență a temelor repetitive, monotone și dificile, care întăresc ceea ce s-a predat la clasă.

Profesorii se centrează pe explicarea sarcinilor și pe feedback-ul frontal, în timp ce elevii și părinții își doresc teme diferențiate, provocatoare, pe care să le rezolve creativ și eventual în echipă. 

Pe de altă parte, 75-80% dintre elevii şi părinții care au completat chestionarele consideră că temele sunt adesea prea obositoare și prea multe și că acestea consumă o mare parte din timpul liber.

Un alt efect negativ face referire la faptul că temele pentru acasă conduc la neliniște, îngrijorare sau stres.

Această afirmație este susținută cu prioritate de către părinți (70,7%) şi de către elevi (67,8%), în ponderi mai ample la liceu şi la gimnaziu, unde şi complexitatea temelor este mai mare. În același timp, aproape 80% dintre părinți afirmă că elevii au nevoie de sprijin în rezolvarea temelor.

Este util să dai teme? Câteva date internaționale 

Tincuța Apăteanu, expert în educație, susține că la nivel internațional sunt două sisteme. 

Sistemul Asiatic, unde elevii petrec mult timp cu temele, 14 ore în medie pe săptămână (ex: China, Japonia). Sunt copii care studiază mai mult decât copiii români. Copiii români petrec cam șapte ore pe săptămână cu temele. Sistemul Finlandez,unde copiii au puține teme și petrec mai puțin timp la școală.

Sistemul școlar finlandez este unul dintre cele mai bune din lume, de fapt, conform evaluării abilităților elevilor de 15 ani realizată în 2018 de către PISA (Programul pentru evaluarea internațională a elevilor), studenții finlandezi sunt pe locul doi după estonieni în ceea ce privește de aptitudini.

În plus, conform raportului OCDE (2022), studenții finlandezi sunt cei cu cele mai mari scoruri la citire și au declarat că le este mai puțin frică să piardă un test pentru că nu sunt stresați. 

Un alt aspect relevant, subliniat de Asociația Americană de Psihologie (APA), este că problema temelor pentru acasă evidențiază inegalitățile sociale deoarece afectează mai ales elevii din familii mai puțin înstărite care nu au posibilitatea de a le oferi copiilor sprijin (de exemplu un computer sau un tutore). 

Declarația psihologului Alfie Kohn cu privire la teme pentru acasă 

”Fără teme. Niciun studiu nu a arătat că e nevoie să învețe în runda a doua, după o zi petrecută la școală. Cel puțin nu până la 15 ani. Familia trebuie să decidă ce trebuie să se petreacă în timpul dedicat familiei. Școala nu ar trebui să aibă dreptul să spună copiilor și părinților ce să facă atunci când nu sunt la școală. De altfel, anumite studii culturale au arătat că cei mici se descurcă mai bine unde nu sunt deloc sau sunt puține teme”.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți Parinți și Pitici și pe Google News



Te-a ajutat acest articol?

Urmărește pagina de Facebook Părinți și pitici și pagina de Instagram Părinți și pitici și accesează mai mult conținut util pentru a avea grijă de copilul tău în fiecare etapă a dezvoltării lui.


Autorul articolului: Elena Didila | Categorie: Recomandari si sfaturi





pixel